Ännu en resa till Mellansverige.

En höstresa upp till Mellansverige igen. Det blir nog den sista i år.

Vi har ju kommit fram till att vi vill stanna i Sverige denna vinter. Åtminstone fram till nyår. Får se hur vi känner sedan.

Därför tog vi en tur upp till Uppsala, Gävle och Stockholm. Den resan har vi gjort förut och vi passar på att hälsa på släkt, barn och barnbarn. Vi åkte torsdagen den 13 oktober. Beslöt att fara upp längs Nissastigen. Tidigare hade vi problem med gasolen. Den är ju viktig för att kunna hålla värmen mm. Efter det att vi tankat nära Kristianstad så fick vi inte ut gasol ur den fasta tanken. Jag la in en blänkare på Husbilsklubbens hemsida och fick som vanligt många råd. Talade också med Folke Kambler, som monterat tanken åt oss. Vi planerade att åka via Falkenberg för att få hjälp av honom. Nu ordnade det sig genom att jag fann på hur vi skulle göra så vi slapp omvägen via Falkenberg.

Vi körde upp till Örebro för att övernatta hos Magnus, som är Ingers brorson. På vägen stannade vi för lunch i närheten av Mullsjö på en vägrestaurang som heter VIP. Fick en utsökt dålig ”fläsknoasette” med rödvinsås. Bara stavningen borde fått oss misstänksamma. Var fanns kryddningen?

Framme hos Magnus stannade vi på hans fina ställplats och tillbringade en trevlig kväll hos honom med grillad kyckling och öl. Sov sedan gott i bilen.

okt_2
Magnus har ordnat det jättefint för sina gäster med husbil!

Nästa morgon sa Inger att det brinner ute. Det är väl bara någon, som eldar sa jag, men såg att lågorna var tre till fyra meter höga från granntomten. Fort på med kläderna och dit för att kolla. Det var två gubbar som skulle elda ris och det hade gått överstyr. Dom fick kapa grenar från närmaste gran och var nog beredda på att ringa brandkåren. Nu fixade det sig så allt slutade lyckligt. Efter att ha ätit frukost kunde vi ge oss iväg mot Uppsala för att hälsa på min bror Albert.

okt_1
Brasan, som nog blev större än vad man tänkt sig. Med lite fantasi kan an se hur ”gubben” i brasan skrattar åt oss.

Albert visade upp en positiv, men realistisk bild över sin situation. Han kommer att få flytta från Svartbäcksgården där han nu får rehabilitering, men inget är klart var det blir.

Efter mötet med min bror for vi vidare upp till Gävle, där vi bjöds välkomna av familjen Nilsson/Corpeno med en god måltid. Barnen var som vanligt jättefina och vad dom har utvecklats på den tid vi inte sett dem.

okt_3
Den vanliga parkeringsplatsen var full, så vi fick tillfälle att lära oss lite om parkeringsskyltar. Om man inte fattar så ställer man sig där majoriteten av bilar parkerar.

okt_4
Klara ha smyckat Dagny med ett löv, som satt kvar någon minut. I bakgrunden Charlie, som blev lovad att hålla Dagny kopplad på hemvägen.

På lördagen tog vi oss ut till deras kolonilott, som renoveras och nu fått ett mycket fint yttre. Inuti återstår det en del att göra. Andreas och jag hjälptes åt att sätta upp ett elskåp på yttersidan. På kvällen fick vi återigen middag som bestod av många små jättegoda rätter.

okt_5
Huset på kolonilotten har fått en fin fasad och nya dörrar och fönster. Nu fattas bara inredningen.

På söndag morgon for vi så söderut och hamnade hos min son Patrik i Tyresö. Hela familjen utom Alice var på simtävling där Jossan gjorde personliga rekord på alla sina distanser.

David kom och hämtade oss och vi fick se ytterligare ett litet barn som utvecklas snabbt.

okt_6
”Farmor det där armbandet ser intressant ut” Hon fick också tag på det, men det smakade inte något!

okt_7
Att vara pappa nuförtiden verkar vara roligt!!!

Lilla Billie är nu nästan klar att stå på egna ben och är maximalt charmig.

okt_8
Farmor matar och det gick ju fint!

Vi fick låna deras bil för att åka ”hem” till husbilen för natten. Jag hade fått lite ”uppgifter” att göra på huset där.

Dagen därpå var det återigen simtävlingar och vi körde till David för att han och jag skulle tömma deras IF på textilier medan Emma och Inger tog Billie till kyrkans barntimme och BVC.

okt_9
En IF på land som fick motorn konserverad och dynor samt segel hemtransporterade.

okt_10
Hösten har kommit till varvsområdet!

Allt gick bra och vi tillbringade kvällen i Tyresö.  God mat och en hel del snack med en ganska trött familj.

Tisdag morgon for vi hem med en kort avstickare till Kräftkokeriet vid Vadstena och lunch på Vätterleden. Återigen jättegod stekt ungnötslever. Hemma på kvällen var det bara att packa ur husbilen och se när vi kan ta in den för tvätt.