Kusinträff och passning av barnbarn.

Staffan har inte sett sina kusiner på farssidan på många år. Därför var det med stort intresse och förväntningar, som vi styrde kursen österut.

Dagny har gått på Omeprazol och har slutat att må dåligt. Vi kunde alltså ge oss iväg. Vi kom loss i god tid omkring kl 10 på fredagen den 11 augusti. Efter lite kompletterande handling på ICA så satte vi kurs på Tosteberga hamn. Den platsen har vi besökt några gånger och vi tycker om den. Man kan stå med utsikt över Hanöbukten och med tillgång till el. Det finns toaletter, duschar, kök och diskmöjligheter. Väl framme visade det sig att vi inte var ensamma om tanken på denna ställplats.

Vi fick parkera på gräs och kom inte åt någon el, men platsen var i alla fall fin. Flera bilar anslöt och det blev mycket fullt. Den trevlige hamnkaptenen berättade att till påsk, pingst, midsommar och sista helgen på industrisemestern är det alltid fullt.

Detta ekipage kom in och sökte plats.

Vi fick bevittna ett ekipage, som tillhör ovanligheterna. En tysk buss, som benämndes Dachzeltbus (taktältsbuss) kom med ungdomar och föräldrar. Bussen parkerade och upp på förarhytten hoppade bussens chaufför och började lossa en presenning, som var spänd över taket. Presenningen fälldes ut som en markis och därunder började man rigga upp bänkar och bord- Vidare fälldes 6 tält ut på varje sida. Precis samma konstruktion, som vi tidigare sett i Middalarna i Bohuslän. Bussen har turer runt om i Europa. Nu hade man en Sverigetur på 2 veckor. Häftigt att se.

Nästan klart för middag och kväll. Här skall 24 personer kunna sova!

Vi tog en promenad med bad innan vi gick till kojs.

Dagen därpå stack vi till Karlskrona för att besöka deras ställplats i hamnen. Handlade först mat och kom fram till kajen där det stod ett antal husbilar. Vi fick plats i andra ledet, men platserna är generösa så det var helt OK. Kopplade in el och gick till hamnkontoret för att betala. För 180:- får man ett dygn inkl. el och tillgång till en servicebyggnad som är den bästa vi har sett. En promenad runt om i stan gjordes också innan kvällen.

Kanske lite tråkig uppställning, men gott om utrymme och fin utsikt!

Så sattes kursen mot Kastlösa på Öland där min kusin Tove bor på sommaren tillsammans med Ove. Vi kom fram lagom till kaffetiden kl 15 och då var även min faster Karin (92 år och mycket alert) där tillsammans med kusinerna Helen och Kati med sin make. Min bror Håkan och Ann Margreth kom samtidigt med oss. Vi fick kaffe med massor av hembakt så vi bara njöt och pratade i solskenet.

Kusin Tove och min faster Karin.

Här sitter vi alla runt kaffebordet i sommarvärmen samtidigt som vi pratar och skrattar.

Kvällen närmade sig och vi for då in till Färjestaden där Tove bokat ett bord på en restaurang. Vi år och fortsatte att prata och skrattade en hel del. Sedan retur till Kastlösa där vi sov i husbilen och väcktes först när mjölkbilarna dundrade förbi.

Shanty parkerad utanför Toves hus.

Vi hade lovat att hjälpa till att passa Ingers barnbarn Billie i Stockholm så det var bara att köra dit. Väl framme hade David och Emma fixat så att vi kunde parkera utanför dem. Min son Patrik var i Åre och där brukar vi husera när vi är i Stockholm. Det här var ju bra för det var nära och praktiskt.

Parkerad utanför Davids och Emmas lägenhet. Inger, Billie och Dagny kom med på bilden.

En alltid (nästan i alla fall) glad Billie gungar på lekplatsen.

Det blev tre dagar där. En dag tog jag tåget till Uppsala för att hälsa på min bror Albert. Det blev ett mycket trevligt besök då vi hjälptes åt att fixa hans dator och anslutningar. Dagny fick följa med och hon visade vilken stadshund hon är. Rulltrappor och tunnelbana var inga problem. Men fy vad mycket folk det finns i Stockholm. Hemresan företogs under rusningstid och man befinner sig långt från Ängelholms lugna värld.

På fredagen körde vi först till Vadstena kräftkokeri och köpte några kilon Vätternkräftor. Sedan blev det ställplatsen i Vadstena. Det var många bilar där men vi fick en fin plats. Handlade lite och njöt av den fina kvällen.

Ställplatsen Vadstena.

Kvällen blev vacker och stämningsfull!

Nästa dag fortsatte vi till Tidaholm där vi parkerade på vår favoritplats vid Klappebryggan. Ankorna hälsade oss välkomna. På kvällen åt vi en familjebricka från den grekiska restaurangen vid torget. Så god och riklig att den räckte till middagen hemma på söndagen.

När vi kom till ställplatsen i Tidaholm möttes vi av ”våra” stora ”ankor”.

Innan vi for vidare var det dags att göra av med lite vitt bröd. Uppskattades av våra små ”ankor”!

Efter en lugn natt for vi hem. Kollade först Svedåns hamn som Dymnes hade rekommenderat. Den såg mysig ut så dit far vi kanske någon gång. Sedan blev det Nissastigen hem och sedvanlig urplockning av bilen.

1. Tack för kommentaren. Vi tyckte den symboliserade så mycket som man kan göra ute utan att ha alla bekvämligheter med sig. Går man in på deras hemsida kan man läsa mer om deras planer. http://www.daltus.de!

2. Häftig buss. Där kan man ta med hela släkten, om man vill. Tycker nog att det är tillräckligt för oss två med vår lilla husbil, men man vet aldrig…….

Passar på att tacka för en trevlig dag och kväll igår och en fin förmiddag idag.
    Vi ser verkligen fram emot att få resa med er. Vi tror att vi kan komma överens om det mesta och längtar redan efter att få komma iväg. Gunilla hälsar!

1. Tack Gunilla och Kenth, Visst var det trevligt och vi ser också fram mot ert sällskap.

Betrffande bussen så finns det mindre varianter med tält för två och hund om ni skulle känna er sugna!