Mosel i september

En tur till Moseldalen skulle sitta fint nu när vädret var bra och vinskörden närmade sig.

Sagt och gjort. Torsdagen den 8 september satte vi oss i husbilen efter att jag varit på läkarhuset Roslunda och fått konstaterat att min supraspinatusmuskel på vänster axel var av. Första målet var att åka ut till Ranarpsstrand. Det var ett tag sedan och nu var det bara en handfull bilar där. Vi mötte paret Weberg från Flyinge, som vi träffat tidigare och fick trevligt prat.

mosel_5
Som vanligt – En vacker solnedgång i Ranarpsstrand!

Kvällen förflöt bra och vi sov gott. Dagen därpå tog vi vägen förbi Ängelholm och körde sedan via bron och Rödby Puttgarden till ställplatsen i Burg på Fehmarn.

mosel_6
I väntan på färjan i Rödby. Snart kommer vi ombord.

Där har vi varit tidigare och det är en mycket väl fungerande ställplats nära centrum. Promenad på kvällen och middag på närliggande restaurang.

Lördag morgon besöktes Calles för lite proviantering av öl mm. Sedan undvek vi motorvägar och körde söderut. V hamnade på en ställplats vid Am Weichelsee Rothenburg. Det är en lite insjö, med badstrand, servering och till och med en segelklubb. Nära sedan på morgonen till bageri för fralla.

mosel_12
Varmt och lugnt och rofyllt vid den lilla sjön.

Vi tog en promenad runt sjön och jag tog till och med ett bad på kvällen trots att vattnet kanske inte var det man var van vid hemifrån. Ställplatskostnaden var mycket human och vi hade el inkopplad.

mosel_13
När vi gick runt sjön så ser vi bilarna parkerade!

På söndag blev det återigen en färd utanför motorvägar och det känns riktigt skönt att slippa höga farter och massor av lastbilar. Vårt mål var en ställplats där vi stått tidigare. Det är en båthamn som ligger i Greven. Mycket snygg och välordnad med hamn och restaurang. Vi beställde frallor till morgonen och åt middag på restaurangen samt tog promenader längs Dortmund Ems kanalen.

mosel_14
Pråmar på Dortmund Emskanalen.

Det som något förstörde intrycket denna gång var att duscharna i både herr- och damavdelningen endast kunde leverera kallt vatten. Annars räknas platsen som en Top Platz.

mosel_15
Hamnen är utformad så att man ligger på två sidor om en inbuktning. Därför har man en liten handdriven färja som går mellan ”Dover och Calais”.

mosel_16
På morgonen kom denna lilla ”butik” till ställplatsen.

Dagen därpå hade jag lagt in en camping i Koblenz, som Jappe faktiskt rekommenderar i sin bok Lilla Moselboka. Dessförinnan hade vi tänkt natta i Neuwied, men tyvärr hittade vi inte den i vare sig våra ställplatslistor eller i verkligheten. Jag gjorde fel när jag sedan la in longituden till campingen. Resultatet blev att vi kom upp på en utsiktspunkt öster om Rhen. Det är dit, som linbanan från Koblenz går.

Efter lite besvär lyckade jag vända på den smala vägen och när jag noterade felet var det bara att rätta och sedan fara vidare.

Kom ner till Koblenz och fick plats på campingen till ett högt pris. Det finns ställplatser utanför, som var fullbelagda, men som vi senare skulle utnyttja under hemfärden. På morgonen dagen därpå duschade vi, tömde tankar och fyllde vatten samt for mot Cochem. Där har vi stått tidigare på en parkering nära genomfartsgatan. Vi betalade för tre timmar och promenerade in i staden.

mosel_17
Stationshuset i Cochem.

Satte oss på en servering och drack ett glas Riesling samt beställde Flammkuchen samt korv med potatissallad. Flammkuchen var en ny upplevelse, som smakade underbart gott. Vinet vi drack var också så gott så vi bad att få köpa med oss en flaska!

mosel_3
Serveringen där vi åt i Cochem.

mosel_18
Flammkuchen – Mycket god och vinet likaså!!

Tillbaka till bilen fortsatte vi söderut längs floden. Efter ett misslyckat försök att stanna hos en vinbonde (fullt och trångt) hamnade vi  I Ernst på ställplatsen Vid Mosella Schinkenstube. Betalade 10 euro för parkering och el. Ganska fullt med bilar! Varmt var det också 29 grader kl 20 på kvällen.

mosel_2
Ibland for vi över floden för att köra på vänster sida. Genom hus kom vi också!

På onsdagen for vi till Reil, som Jappe anser är en av hans favoriter. Parkerade vid floden och åt på Imbissen som ligger vid infarten till ställplatsen. Eftersom det fortfarande var varmt tog vi oss alla ett dopp i floden. SKÖNT!

Dagen därpå utnyttjade vi för promenader och läsning samt blev kvar i Reil. Bytte lite grannar också samt studerade de nya grannarnas parabolantenn för cirka 35 euro på nätet. Vi tittar ju inte särskilt på TV, bland annat på grund av att vår antenn inte ger oss särskilt god mottagning. Fick även tips om Holzminden vid Weser, som vi också besökte på hemvägen.

Det kom lite regn på kvällen så dagen därpå beslöt vi att åka till Urzig. Handlade i en supermarket i Trabar på vägen och fick en fin plats i Urzig då en plats helt plötsligt blev ledig. Våra nya grannar var svenskar från Sundsvall. På kvällen skulle det vara fest i staden. Först gick vi runt och rekogniserade. Klockan 18 skulle festen börja så vi var där i god tid.

mosel_19
Visst skall man annonsera med en vintunna.

På en tribun höll börgmästaren ett välkomsttal och årets vindrottning samt vinprinsessa drack oss till samtidigt som flera orkestrar slog sig samman och spelade bompa bompa för oss. Senare på kvällen gick de runt och spelade var för sig.

mosel_4
”Vindrottningen” och ”Vinprinsessan” ställde gärna upp med var sitt glas för fotografering.

Ett antal vinodlare hade slagit upp sina stånd och serverade mat samt provsmakningar. Varje vinglas kostade ett par euro och vi gick till vinodlaren Karl Schwaab först. Det var hos honom vi köpte vin när vi seglade förbi Urzig med båten. Drack några glas och köpte med oss några flaskor, samt pratade och kollade orkestrarna som spelade. Så fortsatte kvällen och vi gick trötta hem till bilen.

mosel_20
Den lilla skylten fanns inte förra gången vi var här!

mosel_9
Glada spelemän och kvinnor gick runt när vi satt och provade vin.

Lördag morgon började med moln, men snart kom solen fram. Vi for till Neubauer Dhron. Ställplatsen är i småbåtshamnen och är mycket trevlig och välordnad. Fick fin plats och tog en promenad med efterföljande restaurangbesök. En jättesallad som smakade smaskens samt en god weissbier!

mosel_7
När vi satt och åt sallad kom en häger och spatserade runt på bryggorna.

I Neumagen finns en replika av en gammal romersk vinbåt. Den användes nu för att köra turister på Mosel.

mosel_10
Båten förtöjd vid kaj.

Hygienutrymmena var inhysta i en gammal pråm, som stod på land. Dom var toppenfräscha så vi passade på att duscha där.

mosel_8
Mitt emot ställplasen och småbåtshamnen finns detta vackra vinfält.

På natten fick vi regn, men sen blev det uppehåll. Dagens tur var ganska kort. Vi for till Köwerich där vi varit förut. Fick en vinprovning med fyra vita och två röda, vilket resulterade i en låda med viner att ta med hem. Ett par grannar från Hildesheim satt också och provade vin där så det blev en hel del prat oss emellan.

På kvällen grillade vi och åt gott i husbilen. Vinbonden hade stängt klockan 18 annars lagar hans fru mycket god mat.

Måndag morgon blev det dusch samt tömning innan vi styrde kosan hemåt. Vi hamnade i Zell Kaimt och kunde promenera över bron till Zell.

mosel_11
En av många fartyg, som kryssar upp och ner på Mosel och Rhen.

Besökte vår gamle handlare Meyer, som själv inte var i butiken. Tjejerna som expedierade var inte så kundvänliga. Bland annat hade de inga viner från 2015 till salu. Det är annars en mycket fin årgång. Vi handlade dock lite vin hos en annan butik.

Dagen därpå startade vi tidigt. Vi siktade in oss på Koblenz och ville få en av ställplatserna. Det lönade sig och vi fick en plats nära Mosels mynning i Rhen. Det kostar 15 euro, men med all service innen på campingen och el så slutade notan på 25,50 euro. Ganska så dyrt!

mosel_21
Ställplatsen och campingen i Koblenz sedd från andra sidan av Mosel. På bilden syns ochså Rhen till höger.

mosel_23
Kaiser Wilhelm med beundrare tittar ut över Rhen och Mosel.

Tog färjan över Mosel in till Deutches Eck och flanerade runt

mosel_24
Infällt i trottoaren ett minne från andra världskriget.

Avslutade med en schnitzel Wiener Art och öl på en servering där. På kvällen blev det en flaska Muller Thurgau och ost.

På onsdag morgon tog vi ånyo icke motorväg och hamnade så småningom i Holzminden, som visade sig vara en mycket gemytlig ställplats/camping.

Nästa dag siktade vi in oss på Uelzen. Det är igen en småbåtshamn denna gång vid Elbe Seitenkanal. Först åkte vi ner till slussarna i Uelzen där vi när vi seglade fick smaka bubbel av ett par sjukvårdare som firade något!

På ställplatsen var det egentligen fullt. 5 markerade platser var upptagna, men en dam, som satt utanför en av bilarna vinkade in oss och berättade att vi kunde stå utanför markeringen. Det gjorde vi och när jag pratade med personalen i restaurangen så sa man OK! Det blev ytterligare ett par bilar på kvällen. Vi promenerade längs kanalen med Dagny och tog ett glas gott vitt innan vi i bilen åt en sallad från Lidl och ett gott rött vin.

mosel_26
På Elbe Seitenkanal kom denna ”lilla” båt, som består av två sammnkopplade pråmar. Inte döenkelt att framföra!

På fredag morgon gick vi upp kl 8 och jag gick för att duscha. Vi hade fått en kod, men låset var larmat och det hade hängt sig, så det blev ingen dusch. Några andra sa ”Nu igen” så det hände tydligen ofta!

Vi körde till Burg och kom fram vid 13 tiden till ställplatsen. Inte många bilar där. Gick en runda på stan och kollade bland annat ett gäng som vevade på positiv och sjöng till. Det var någon sorts välgörenhetsaktion. Kul att se dem för de gick verkligen in i sitt agerande.

mosel_1
Mysigt med positiv och sånger som många nynnade med i.

Sedan var det bara en kort bit hem. Först besök hos Calles för proviantering och sedan till färjan i Puttgarden. Allt gick bra och lugnt. Vägde bilen som trots halv tank bränsle ökat lite i vikt. Hemma väntade sedan garaget och lite småjobb med bilen.

mosel_30
I Ängelholm har vi ett annat väder. Det är inte längre cirka 30 grader!!

1. Har man dåligt väder i Ängelholm, tja… …då är det bara att ge sig iväg mot bättre väder, kanske söderut där vi finns och kan ge er en stor kram som heter duga : )

1. Hej på er!
      Hemma efter en ny tur till mellansverige!
      Vi ha beslutat att stanna hemma det här året. Synd, för värmen och en kram från er skulle sitta fint!
      Var nu rädda om. Kör fösiktigt och vi ses framöver.