Norra Tyskland med Greifswald som mål.

Min far studerade vid ”Sveriges universitet” i Greifswald. Han fick där kontakt med en herr Panzig, som drev ett tryckeri och dom fortsatte länge att brevväxla och samlade båda frimärken.

Jag har varit nyfiken på detta och då jag såg att tryckeriet fanns kvar beslöt jag att vi skulle ta en sväng dit och se vad som fanns kvar från den tiden.

Enklast hade ju varit att ta en färja från Trelleborg till Sassnitz, men vi valde vägen över Danmark och Rödby Puttgarden.

Torsdagen den 22 juni for vi iväg och efter en ganska lugn resa landade vi i Burg på eftermiddagen. Vi fick bland annat tur med färjan eftersom vi som sista bil kom ombord direkt. Ställplatsen där är trevlig och välordnad. Den kostar 15 euro inklusive el. En promenad på stan med en avslutning på den närliggande restaurangen med schnitzel.

På promenaden i Burg fick Dagny klappar av två små flickor, som bara hade katter hemma!

På fredag morgon åkte vi in till Calles för att köpa lite öl och vin innan vi for ner till Lübeck. På ställplatsen i stan stod det husbilar, men det var också ett tivoli där så vi fortsatte en liten bit och fann en parkering vid en av kanalgrenarna.

Ställplatsen var en parkering, som låg vackert vid en av kanalerna.

Den har koordinaterna N 53 52 23 O 10 40 50. Där stod många husbilar och vi parkerade samt tog en promenad in i stan. Mysigt och rätt mycket folk i rörelse. Det blev lugnt på kvällen och natten.

På lördagen styrde vi österut och hamnade i Warneműnde. Där finns en jättestor parkering och har man tur kan man placera bilen så man ser inloppet där många rundtursbåtar och stora kryssningsfartyg finns. Vi kom inte längst fram men hade i alla fall fin utsikt och där låg ett jättestort kryssningsfartyg med över trehundra meters längd och i många våningar. Den avseglade under söndagen.

Trafiken är stor i Warneműnde hamn alldeles framför husbilsparkeringen.

Staden är mycket trevlig och vi tog en lång rundvandring. När vi kom tillbaka till bilen öppnade sig himlen just som vi stängde bildörren. Det regnade så mycket att det blev en stor sjö utanför husbilsdörren. Regnet upphörde men sjön låg kvar.

På eftermiddagen avseglade Aida Mar och vinkades av samtidigt som alla turbåtarna i hamnen gick ut och signalerade!

På söndagen for vi mot Stralsund och hittade en extremt välordnad ställplats på vägen söderut från Stralsund. Den var relativt ny och mycket fräsch. Toaletter och duschar samt gott om eluttag förutom en finländsk grillstuga med diskmöjligheter. Här kostade det 15 euro och då ingick även 4 st färska brötchen på morgonen. Elen betalar man i automat men cirka 2 euro räcker väl. Enda nackdelen är att den inte ligger nära Stralsund. Det finns en promenadväg längs vattnet in dit, men den utnyttjade vi inte.

Den välordnade ställplatsen i närheten av Stralsund. Här syns grillstugan och i bakgrunden servicehuset.

På måndagen for vi till Greifswald. Där stannade vi i två dagar. Vädret var soligt och fint och ställplatsen nere vid hamnen var bra, men inte i jämförelse med förra nattens.

Ställplatsen i Greifswald med ett grannhus. Vi såg många sådana här rivningsobjekt som förmodligen snart skall ersättas.

Innehavaren var mycket pratsam och ville oss allt väl. När han fick höra varför vi kommit till Greifswald blev han eld och lågor och berättade att han kände innehavaren av tryckeriet och fått god hjälp av dem. Vi gick en runda i den fina staden och hamnade på torget där vi åt en välsmakande toast med en god öl. Trivdes mycket bra.

Vid torget såg vi bland annat denna fasad, vilken även finns som ett vykort vilket min far skickade hem.

I solen med varsin öl och i väntan på två välsmakande toasts.

På tisdagen ringde jag till Panzig och fick ok att träffa Thomas Panzig kl tre. Vi letade först fram det hus där min far bott och tog sedan en runda på staden igen. Jag tog husbilen till tryckeriet och Inger satt med Dagny i solen och stannade ”hemma”.

I det här huset bodde förmodligen min far. Fick bekräftat av en gammal dam att huset troligen var från 1920 talet.

Blev mycket väl mottagen. Tryckeriet verkar mycket modernt och vi hade en fin pratstund då jag fick lite information om hur det har utvecklats. Det kändes bra och efter en dryg halvtimme kunde jag återvända.

Tryckeriet var modernt och i entrén hade man ställt ut gamla sättmaskiner mm. Inne i själva tryckeriet såg jag hur man jobbade vid moderna maskiner i en atmosfär med reglerad fukthalt.

På inloppet till Greifswald paddlades det för fullt. Många var ute och tränade.

Dagen därpå åkte vi tillbaka till Stralsund och över den stora bron. Målet var Sellin på Rügen. Det var också en välordnad ställplats. Tog en lång promenad in till staden och till badpaviljongen. Trots att det inte var toppenväder var det full aktivitet på stranden med massor av små solstolar med solskydd. Vi hade missat hur man enklast tar sig ner till stranden bakom ställplatsen.

Ställplatsen i Sellin var ganska full. Här gäller det att komma före kl 19.00 för sedan är det stängt!

När vi började gå hemåt så propsade jag att vi skulle ta bussen en bit. Vi hade nämligen fått tre biljetter, vilka gällde bland annat för bussen. Även Dagny fick en. Sen missade vi att hoppa av vid rätt hållplats så vi kom in i grannbyn. Fick vänta en halvtimme innan det gick en buss tillbaka.

Nästa dag fortsatte vi en liten bit till Prora. Ställplatsen där är stor och välordnad. Där finns en cirka 4 km lång byggnad vid stranden som Hitler ville ha till sina trogna undersåtar och även som eventuellt krigssjukhus. Vi hittade den och såg att man renoverat ett mittparti där det nu var ungdomsbostäder och semesterbostäder. Man arbetar med att renovera mer delar. Huset ligger alldeles vid stranden.

En cirka 4 km lång byggnad som såg ut så här på den största delen.

Här håller man på att renovera huset. I bakgrunden syns några delar, som är klara och inflyttade.

På kvällen åt vi på ställplatsens restaurang med eget rökeri. Jag fick en jättegod forell medan Inger föredrog schnitzel.

Nästa dag regnade det hela dagen så det blev stillasittande i husbilen. Det går dock bra det också!

Det finns många aktiviteter i Prora. Bland annat ett teknikmuseum, som det här loket med gummihjul visar.

Efter regnet verkade det inte komma riktigt solsken så vi ändrade planerna. Det var meningen att vi skulle ta en rundtur till norra spetsen av Rűgen och sedan köra ner mot Stralsund och eventuellt ställa oss på den stora ställplatsen vid Rűgenbron. Så blev det inte utan vi for tillbaka till den fina ställplatsen alldeles söder om Stralsund. Grillade på kvällen.

Nästa dag körde vi icke motorväg till Wismar. Ytterligare en trevlig liten stad. Vi åt en stor glass med jordgubbar och köpte rökt makrillfilé från båtarna som låg vid kajen och serverade olika fiskrätter och rökt fisk.

Vid kajen låg många båtar som liksom den här sålde rökt fisk och tillbehör. Kommersen var livlig.

I Wismar finns gamla hus och det bruna på bilden kallas för Schwedenhaus och rymmer en restaurang. I entrén finns ett porträtt av Viktoria och Daniel. Fick information att dom varit där och ätit.

På ställplatsen i Wismar stod denna speciella husbil!

På tisdagsmorgonen blev det proviantering och hemfärd. Fick vänta ganska länge på färjan i Puttgarden då det blivit något fel med den första färjan. Färden hem blev i alla fall lugn och ganska händelselös. Vi kom hem och kunde ställa in husbilen vid 18 tiden.