Portugal flera veckor.

Vi kom fram till Algarve Motorhome Park i Falesia den 8 November. Fick en fin plats nära den där vi stod för två år sedan. Här stannar vi en vecka eller så sa vi. Det blev mer och vi står kvar här än i dag efter över två veckor.

Här fick vi en fin plats.

Det är ingen tillfällighet eftersom platsen är mer eller mindre perfekt för längre vistelse. Här finns butiker och restauranger i närheten. Det är visserligen lågsäsong, men allt vi behöver är öppet. Stranden är nog en av de finaste i Europa och det finns många utflyktsmål både till fots och per cykel eller om man vill ta bilen.

Med Dagny på väg till stranden. Ställplatsen är utökad sedan vi var här för två år sedan men annars är allt sig likt!

Trappan ner till stranden har 150 steg!

Och själva stranden är bred och ren. I bakgrunden skymtar Vilamoura. Klitterna är 30 – 40 m höga!

Själva ställplatsen är mycket välskött. Här finns tvättmaskiner, duschar och givetvis tömningsanordningar för toa och gråvatten. Vi står anslutna med el och har sol hela förmiddagen och delvis på eftermiddagen. Vatten finns också i anslutning till elen. För detta betalar vi € 9 per dag. Priset är detsamma som vi betalade för två år sedan och beror delvis på att ännu en ställplats liknande denna etablerats bara cirka 100 meter härifrån. Konkurrensen gör att priset hålls nere.

Den konkurrerande ställplatsen utan några skuggande pinjeträd.

Det finns många svenskar, fransmän, holländare och tyskar här. De flesta står ett antal dagar, men många står här längre perioder. Så snart någon lämnar sin plats kommer personal och krattar och gör fint för nästa bil.

Så vad gör vi då på dagarna. Sover till cirka 8 och jag går ut med Dagny samt till den lilla butiken i närheten där jag köper frukost och lunchbröd. Under tiden fixar Inger med kaffekokning och mat till Dagny. Vi äter frukost och laddar in NST på våra paddor. WIFI finns här, men jag har skaffat en router så vi kan ladda hem 15 GB per månad.

Vår lilla affär och busshållplatsen. Hit går jag varje morgon och köper frukost- och lunchbullar!

Efter frukost blir det oftast en stund i solen då vi läser utanför bilen. Nästan varje dag har det varit omkring 20 grader i luften när vi går ut och det håller i sig till fram emot eftermiddagen. Sedan blir det en cykeltur, promenad eller en tur till stranden. En av våra grannar mätte temperaturen i vattnet och det var 19 grader!

Vi går gärna lite längre promenader för att få motion och för att Dagny skall få det också. Naturen är mycket vacker med stora pinjeträd och massor med för oss okända växter. Ett hotell ligger inte långt härifrån och det verkar som om man har idrottskurser där bland annat. Mitt emot vår ställplats finns en restaurang där vi ätit eller köpt hem mat ifrån.

När vi är ute och promenerar träffar man alltid på något. Förra gången vi var här var det pinjelarver. I år liksom tidigare en fåraherde med sina får.

En dag tog vi cyklarna med släpvagn till Dagny och gav oss av på en tur till närbelägna Vilamoura. Där finns en mycket stor marina och många restauranger.  Åt lunch där jag fick grillade sardiner medan Inger tog kyckling piripiri. Det är grillad kyckling med ganska stark kryddning. Bägge rätterna var jättegoda. Folk talar bra engelska så det är inga svårigheter att göra sig förstådda.

En dag noterade Inger att kylen gick på gas. Den har en automatik, som gör att den skall gå på el då vi är anslutna. Jag letade efter en säkring eller något annat som kunde indikera vad som var fel. Hittade inget. I stället gick jag in på nätet och lokaliserade serviceverkstäder för Thetford, som gör kylen. Fann en i Loulé cirka en halv timmes färd härifrån. Frågade personalen om den var OK och det sa dom att den var. Fick tid dagen efter klockan 10.30.

Framme hos Camperserv i Loulé.

Körde dit och fick placera oss nära verkstaden. En man, som visade sig vara engelsman, tog sig an oss. Han var mycket trevlig och som det visade sig också mycket kunnig. Kom snart fram till att det var värmepatronen, som var bränd. ”Ett inte ovanligt fel” sa han och dom hade sådana på lager. Efter en dryg halv timmes jobb var patronen bytt och vi kunde konstatera att kylen återigen gick på el. För detta fick vi betala under 600 SEK inkl. ny patron.

Balanserande på en stege fick han in en ny patron utan att behöva ta ur kylen.

Mycket nöjda for vi sedan till Albufeira och provianterade i en stor LIDL butik.

Maten är ju heller inte dyr här och vi skall inte prata om priserna på vin och liknande. Så väl hemma blev det mat och vi gick in i våra rutiner. När jag skriver detta (tisdagen den 21nov) har vi bestämt att vi stannar till på torsdag.