Åter i Spanien!

image_pdfimage_print

Så kom nu dagen då vi beslutat att lämna Falésia. Vi skulle lämna vår camperpark på torsdag den 14 januari vilket var fyra veckor sedan vi kom dit. Det var ju inte så vi tänkt oss från början, men vi har verkligen trivts bra. Bara en svensk bil till och det var Ranko och Marianne, som vi trivdes mycket bra med.

Lång2015_127
En sista promenad uppe på klitterna i Falesia!

Vi hade först gjort en lång promenad till stranden och sedan vägen förbi ett mimosaträd som ligger vid sporthotellet. Där har trädet börjat blomma och vi har följt trädet dag för dag. Tyvärr kommer vi inte att se det i full blom.

Alldeles innan trädet såg vi ett konstigt fenomen. Det var små larver, som kom krypande i en lång rad. Det var flera sådana ”ormar” på stigen och naturligtvis så fotograferade vi dem. När vi sedan fick ett meddelande från Gabbi, som är Dagnys uppfödare blev vi verkligen förskräckta. Hon skickade oss ett inslag på Facebook som handlade om dessa larver.

Lång2015_128
Den långa raden av larver, som korsade vår väg och som skall vara mycket farliga. Det hade vi ingen aning om när vi såg dem!!

”Det farligaste djuret i Spanien”. Det låter ju konstigt, men förklaringen är att larven kan spruta ett ämne, som skadar hundar och också människor. En hund får ämnet på sig och börjar slicka stället, Sedan kommer tungan att infekteras och i värsta fall måste den amputeras. Det kan till och med gå så långt att hunden måste avlivas. Dagny har troligen inte fått något sådant på sig eftersom infektionen skall gå snabbt. Tack Gabbi. Nu vet vi att vara försiktiga i pinjeskogar!

Lång2015_129
Tyvärr hann vi inte se mimosaträdet i full blom. Men vi kan ju i fantasin tänka oss hur fantastiskt det blir!

Jag gick till vår supermercado och handlade morgonbullar. Där har Dagny fått en vän i kassörskan, som numera kommer ut och klappar Dagny varje morgon. Vi sa adios när jag tackade för den här tiden. Vi sa också hej då till Ranko och Marianne, som blir kvar ytterligare någon vecka. De har varit trevliga och passat oss perfekt.

Lång2015_130
Våra mycket trevliga grannar Marianne och Ranko med sin egendesignade plåtis!

Sedan sa vi hej då till de i personalen som var närvarande när vi tömde bilen på gråvatten och toan. Sedan drog vi till vår gamle farbror, som vi brukar handla apelsiner av, för att köpa en säck för € 2. Så var det nästa mål för dagen. Kändes lite konstigt men samtidigt positivt att vara på väg. GPS:en var programmerad på ställplatsen i Fuseta. Den ligger alldeles utanför en camping, som var vårt andra tänkbara mål.

När vi kom fram stod det ett antal husbilar varav några från Sverige. Det fanns också förbudsskyltar för husbilsparkering, som man uppenbarligen nonchalerade. Vi kände direkt att det verkar vara fel att ställa sig där även om man inte blir bortkörd av polisen så vi checkade in på campingen. Det skulle kosta cirka € 15 per dygn. Vi fick en hyfsad plats mellan två franska bilar.

Lång2015_133
Här får man inte parkera sin husbil, men det har inte hindrat en hel del husbilsåkare!

Campingen har wifi, men bara vid en restaurang och där satt folk och surfade. Vi gick ut en promenad för att kolla stan. Det var ganska lugnt och vi fann ingen riktig stadskärna. Hela stan lever på fisk och det fanns till och med en staty, som symboliserar allt med fisket. Vi kom så småningom fram till en kyrka och gick in på kyrkogården för att se hur man tar hand om sina döda här.

Lång2015_131
I en rondell stod den här statyn. Vad hans yrke är råder det ingen tvekan om!

Lång2015_135
Till och med trottoarerna var dekorerade med fiskar!

Dagny får inte följa med så jag gick in först och Inger tog en runda efteråt. Det finns små hus som jag tog foto av. Dessutom många fack med minnesbilder och gravskrifter. Inger tittade in i ett av ”husen” där dörren stod öppen. Hon kom ut och berättade att det fanns våningssängar där det verkade ligga döda människor. Lukten var inte god och det verkade verkligen gammalt och unket förutom det att katter verkade ha hittat dit också.

Lite märkligt i våra ögon, men varje land har ju sin kultur och vi måste vara ödmjuka för andras kulturer. Kändes dock skönt att komma ner till ett torg inte långt från campingen. Där satte vi oss för att ta en öl och titta på det magra folklivet. Som vanligt inte särskilt dyrt! € 1 för ett glas öl! Vi gick hem och tog en lugn kväll med mat i bilen. Beslöt att stanna en dag till och äta lunch vid Mercadon, som är saluhallen där man huvudsakligen säljer fisk.

Lång2015_134
I infarten till hamnen ligger många små fiskebåtar förtöjda med långa linor. Här råder ebb och flod.

På morgonen gick jag till en av serveringarna vid torget och köpte några bullar. Sedan tog vi en kort promenad för att hamna vid serveringen nära mercadon. Man grillar nyfångad fisk och får en hel måltid med sallad, bröd, dricka fisk och en dessert för € 10. Vi år red mullet och fick varsin stor och liten fisk. Mycket gott. Tog sedan ytterligare en promenad med Dagny innan det var kväll!

Lång2015_132
Mannen, som grillar våra fiskar. Tyvärr ingen bra bild. men stämningen var så skön!

Dagen därpå var det lördag och vi checkade ut samt tog den korta vägen till Tavira. Stannade först vid en Aldibutik för att proviantera. Sedan vidare till polisens camping. Den ligger 15 min promenad från centrum. Här finns inga avstyckade platser utan man letar sig fram dit där man tycker det passar bra. Efter en promenad stannade vi utanför tvättstugan där också internetantennen var placerad. En lite knepig plats men det gav oss utmärkt internet förbindelse.

Lång2015_138
Här parkerade utanför tvättstugan med resans bästa wifi. Polisens camping i Tavira!

Söndag bjöd på sol och vi tog en promenad till staden för att hitta centrum. Det blev en höjdardag där vi upptäckte Taviras charm. Staden är småputtrig och portugisisk. Det finns inga stora hotell och allt verkar äkta. Vi var uppe i den gamla borgen och gick genom smala gränder innan vi kom hem till bilen. Där körde vi en tvättmaskin och tillbringade kvällen i bilen med våra paddor och datorer!

Lång2015_136
Högst uppe på borgen satt dessa glada killar och spelade. Inte mycket publik, men vi gladdes åt dem. De fick naturligtvis en peng. Den vänstra var från Kap Verde medan den högra var portugis.

Lång2015_137
Staden Tavira delas av en flod, som blir torrlagd vid ebb. Då går det killar och samlar musslor på den torrlagda flodbädden!

På måndag var det dags att ta vägen till Spanien. Det gick friktionsfritt och vi åkte genom Sevilla fram till Sanlucar de Barrameda där vi varit tidigare. Den stora grusplanen var nu fylld på ett helt annat sätt än när vi var här före jul. Dock inga problem att parkera!

Lång2015_140
Inne i Sanlucar finns det både höga träd och apelsinträd fyllda med apelsiner!

Lång2015_139
En av många fiskhandlare i saluhallen. Han har sällskap av handlare som säljer både grönsaker och kött!

Vi har nu stått här ett antal dagar. Gått promenader genom staden och på strandpromenaden. Vi har besökt saluhallen som är underbart fin med kött, fisk och grönsaksstånd samt lite serveringar. Kommer så småningom att köra vidare, men tills vidare är vädret så skönt att vi stannar några dagar till!

2 comments on Åter i Spanien!

1. Inte direkt, men visst skall det bli kul att ses igen!
      Ligger nu i en stor småbåtshamn i Almerimar!
      Var rädda om er i slasket!