”Ensamsegling” en helg

image_pdfimage_print

Helgen den 21-22 maj ville Inger stanna hemma och jag ville ut med bilen. Sagt och gjort Dagny och jag provade för första gången på att åka ensamma ut medan Inger njöt hemma.

Efter proviantering körde jag så ut till Vistorps hamn igen. Vi var ju där för några veckor sedan, men omgivningen är ju så skön och vilsam så det är aldrig fel att åka dit. Väl ute på fredag eftermiddag så visade det sig att det bara stod cirka 5-6 husbilar där. Det stod också ett partytält uppställt och ett antal personbilar. Jag frågade och fick reda på att en begravningsceremoni ägt rum.

På kvällen kom det personer och rev tältet samtidigt som det kom lite regn.

Ensam_2
Lite bilar hade parkerat och inga båtar var sjösatta. Vädret var lite halvmulet, men ganska varmt.

Jag tog min kamera och Dagny och gick en lång runda österut på strandängarna. Vinden var svag och det blev en skön promenad.

Ensam_1
På flera av stenarna ute i vattnet hade sälar krupit upp för att vila sig lite. Det var första gången i år som vi såg sälar!

Ensam_4
Det ligger ett antal stugor med utsikt över strandängarna och havet. Visst måste det vara härligt att bo så här.

Ensam_3
Triften har nu slagit ut i full blom. Tidigare har vi bara sett små knoppar som försynt skjutit upp ur grästuvorna och mellan stenarna.

Ensam_5
Nere vid vattnet är det grunt och det ligger mycket sten där. Det finns ibland många svanar, men idag var det bara några stycken som letade föda.

Ensam_6
En hare kom i full språng och jag lyckades fånga den på bild. Trodde inte jag skulle lyckas för jag var helt oförberedd.

Ensam_7
På väg hem tittade jag ut över Grytskärsgrunden och njöt av att vinden mojnat av.

Ensam_8
En ensam betraktare tittar ut över havet och stenarna.

Väl hemma i bilen gjorde jag middag och först nu kändes saknaden av Inger påtaglig. Normalt går jag ut och pratar med folk i bilarna runtomkring, men dels var de få och dessutom var jag inte på humör.

Tände stearinljus och satt och läste andra delen av Pensionärsligan. En underhållande bok väl i klass med Hundraåringen som klev ut genom fönstret. Ringde till Inger och fick reda på att hon mådde bra och hon kollade på TV.

Sov gott på natten då det även kom lite regn. På lördag morgon funderade jag på hur jag skulle göra. Stanna kvar eller åka vidare. Beslöt att prova på hur det fungerar i vår egen hamn i Skälderviken.

Jag har Volvokort och behövde tanka så då jag fått ett mail om att man skulle få extra rabatt mellan kl 11 och 14 på lördag så körde jag fram till Volvo. Det var fler som uppmärksammat detta och en pickup hade till och med ett tiotal jeepdunkar på flaket. Kände inte för att sitta och vänta så jag for direkt ner till hamnen.

Ensam_9
En typisk vy med ett par vilande husbilister.

Det stod ett tiotal bilar på den hårdgjorda parkeringsplatsen. Jag ville ju se hur allt fungerar och började med att checka in genom att skicka ett mail till hamnkontoret. Nästan direkt kom ett svarsmail med ”Välkommen” och koden till servicehuset och till sop- och toatömningen.

Duschar och toaletter är nyrenoverade och mycket välstädade och fina. Inga extra kostnader tillkommer.

Efter en snabb dusch vidtog det ”sociala”. Jag gick runt och snackade med många gamla bekanta. Hamnade  i vännen Jan Anderssons båt Minken. Den låg vid servicekajen med en motor, som inte gick igång.

Ensam_10
Jan i sin båt vid servicekajen.

Jan bjöd på whisky och mycket prat tillsammans med Bosse Karlsson. Eftersom Jan har sina två hundar ombord fick Dagny ligga på kajen. Hon fick lite godis och var nöjd med det!

Ensam_11
Jan sitter och tänker ”Skall jag bjuda grabbarna på kaffe och ett glas whisky” Kom fram till att det var en bra idé och så fick det bli!

Det var en del andra som fick besök av mig och Dagny innan vi gick tillbaka till husbilen och gjorde i ordning middag. Återigen kom saknaden av Inger. Vi har ju alltid fixat middagen tillsammans även om det oftast är Inger, som lagar maten. Det blev fortsatt läsning av boken tills den tog slut. Inger fick komma ner genom att jag ringde på Face Time.

På natten regnade det ganska duktigt men det känns skönt att ligga och höra regnet. Det som jag trodde skulle höras mer var tågen som är ganska frekventa, men de störde inte mig i alla fall.

Ensam_12
På söndag middag efter en lång promenad med Dagny körde jag fram till den utmärkta gråvattentömningen och närliggande toatömningen.

Helgen var slut och det hade gått bra för både Inger och mig, men vi kommer nog att åka tillsammans de flesta gångerna framöver.