Från Milano till Avignon

image_pdfimage_print
På morgonen kom Lotten som skulle rida en stund. Med sig hade hon Sam som är en av hennes hundar. Sam och jag kommer väl överens och när jag gick ut med Dagny hoppade Sam upp för att hälsa på mig. Det tyckte inte Dagny om så det blev gruff mellan hundarna. Allt lugnade dock ner sig och sedan var det inga problem dem emellan. Vid lunchtid hade Lotten ridit färdigt och vi hade packat för några dagar hos henne. Alla stuvade in sig i bilen och vi for hem.Lite över ett så skulle födelsedagsbarnet Alexander 11 år hämtas i skolan.Inger och jag for dit i Lottens bil med Dagny för att hämta honom.Han gick och tittade ner i backen och var nästan i kollision med mig innan det gick upp för honom att ”murfar” var där. Ett härligt leende och en stor kram fick vi alla innan vi for hem tillsammans med hans kompis Leo. Hemma vankades födelsedagslunch som dokumenterades på Instagram.På kvällen kom familjen Rolandi med pappa Gino, mamma Katja, dotter Annalisa samt dotterdotter Elena till oss för att fira Alexander. Det blev en middag med mycket italienskt pratande där Inger och jag fick agera statister och intresserade åskådare. Tårtan som medfördes var en fantastisk Milan-hyllning till Alexander.

Molly ville gärna ligga i Dagnys korg fast den är väl liten!

Trötta gick vi så småningom till sängs och sov med Dagny hos oss. Därefter följde tre ytterligare dagar med intensivt umgänge och flera långa skogspromenader med hundarna. Dagarna gick fort och sedan på tisdag den 8 oktober följde vi med Lotten på morgonen till stallet där bilen stod och väntade.

Vi installerade oss och tackade Alessia för att vi fått stå där med elen inkopplad. Vi startade med att åka till en stormarknad Il Gigante. Det är verkligen en stor affär med allt från kläder till mat. Vi handlade på oss det vi ville ha efter att ha tittat på allt som erbjöds.

Vi fortsatte sedan mot Mango som är en liten by uppe i bergen i Piemonte. Där skulle det finnas en vinbonde med en ställplats enligt Husbilsklubben. Till en början var det tät bebyggelse innan vi så småningom kunde lämna Milanoområdet bakom oss och ta oss ut på landsbygden.

Första upplevelsen var att vi såg flera prostituerade som stod längs vägen. Ett fenomen som vi inte hade sett tidigare och som vi faktiskt inte kan förstå. Sedan kom Piemonte med sina berg och vinodlingar och då upplevde vi ett av resans hittills vackraste landskap. Vi for på små vägar eftersom vi beslutat oss för att undvika motorvägar. For genom små pittoreska byar, genom hårnålskurvor och förbi vinfält nästan helt i klass med Moseldalens.

Utsikten från ställplatsen i Mango över vinfälten i Piemonte

Väl framme vid La Trava som vingården heter i byn Mango fick vi ett varmt välkomnande av innehavaren Maria. Hon hjälpte oss att koppla in el och vi hade en underbar utsikt över dalarna och kullarna med vinfält. Vi gick en promenad med Dagny in till byn och konstaterade att där skulle det vara svårt att ta sig fram med husbilen.

Innan middag gick vi in till henne för att inhandla en flaska av husets Barbera från 2012. Det blev en skön kväll och natt. Det kom även en schweizisk bil för att övernatta.

På morgonen var det lika vackert så till frukost kunde vi njuta av den fina utsikten. Innan vi for tankade vi vatten och såg på när man fyllde en container med hasselnötsskal som skulle användas för vinframställningen. Vi passade också på att att inhandla några flaskor av husets olika viner.

Sedan var det dags att köra iväg igen. Tomtom ville ha oss att köra genom byn, men som vi konstaterade i går kväll skulle det nog ge oss problem. Vi fortsatte därför iväg åt en riktning, som verkade trolig. Det tyckte inte tomtom om så han sa flera gånger till oss att ”Vänd när det är möjligt”. Eftersom han är en förståndig karl så ger han så småningom upp och beräknar en annan väg.

Vi for fram genom byar, hårnålskurvor och fantastiska vinfält. Så småningom kom vi ut på en större väg SS 28 som förde oss mot Imperia, som ligger alldeles väster om Diano Marina dit vi skulle. Väl framme så var det bara fråga om några minuter innan vi for in i Diano Marina där en stor ställplats kallad Oasis park skulle finnas.

Det var inga problem att hitta den och den är verkligen stor. Många övervintrar eller ligger många månader här. Per natt inklusive el kostar det för oss korttidsgäster € 11. Vid entrén fanns en man, som tog emot oss. Han visade sig vara en av dessa trevliga språkbegåvade människor, som man ibland träffar på. Han hade till och med sjungit tango i Finland och kunde sjunga Midnattstango för oss på svenska.

En go farbror som hälsar oss välkommen till Diano Marina

Stället är fullt av bilar framför allt italienare och tyskar. Vi var de enda svenskarna. Vi skulle inte vilja bo här länge men vi beslöt att stanna två dagar. Standarden är inte speciellt hög, men det är trivsamt. Vi åt på kvällen efter att ha varit ute med Dagny på en kort promenad till stan för att köpa bröd till morgonmålet.

Natten var tyst och när vi vaknade på morgonen kände vi oss väl utsövda. På förmiddagen tog jag en lång promenad upp i bergen längs en mountanbikestig med Dagny. Där högt uppe fick vi en skön utsikt över Diano Marina med omgivning. Efter lunch och en del surfande gick Inger och jag ut på stan. Inger hade varit där tidigare med Bosse och hittade kanske det hotell där dom bodde för en lång tid sedan. Vi tog en öl och ett glas vin på strandpromenaden. Hemma sedan på kvällen blev det middag och nattning.

Ställplatsen Oasis park i Diano Marina

Dagen därpå beslöt vi att fortsätta. Efter morgonbestyren körde vi ner för toatömning och tömning av gråvatten. De flesta platser har mycket bra utslagsvaskar för toa och möjlighet att tömma gråvatten. Husbilarna är uppskattade här nere i Europa.

Vi körde huvudsakligen efter kustvägen och hade siktet inställt på San Remo några mil bort där det skall finnas en ställplats alldeles vid havet. Trafiken var ganska tät så det tog sin tid men fram kom vi utan äventyr. Där körde vi upp på en stor grusplan och hamnade bredvid en dansk bil. Pratade lite med dem. De var på hemväg och skulle börja jobba en vecka senare.

Härligt väder och en fin utsikt över havet. Man kunde tyvärr inte gå ner att bada för ställplatsen låg ganska högt och nere vid havet var det bara ogästvänliga klippblock.

Vi tog en promenad in mot San Remo, men kom aldrig fram till stan. Det var långt och kvällen började bli sen. Vi hittade dock en jättefin supermarket, Billa, där vi handlade lite. Bredvid butiken låg en restaurang med pizza. Det rök fint ur skorstenen så jag gissade att det var fråga om en vedeldad pizzaugn.

Vi beslöt att inhandla en pizza till kvällen och jag gick dit och beställde en. Medan jag väntade på att pizzan i vedugnen skulle bli färdig hade jag en trevlig pratsund med kocken. Pizzan var god och vi njöt den tillsammans med en flaska vin.

När vi var vid supermarketen var Inger inne och tittade sig omkring medan jag väntade med Dagny utanför. Det stod då en kvinna med en svart hund där så det blev snart lite snack. Efter lite försök med italienska från båda hållen visade det sig att hon var tyska och hade också kommit med husbil. Hon berättade om en fin camping i Villeneuve de Loubet nära Nizza på vägen till Antibes. Vi skulle få koordinaterna av dem om vi kom till deras husbil.

När jag kom dit senare flög hunden på mig med ett ilsket skällande. Han som låg så stilla när vi pratade utanför Billa, men nu var jag på hans område. Matte fick plocka in honom i bilen och jag fick skriva upp koordinaterna.

Natten blev lugn och på morgonen matade vi in koordinaterna i vår Tomtom. Färden blev spektakulärt vacker. Vi hade dåligt med diesel, men jag hoppades att den skulle räcka in i Frankrike eftersom deras pris är bra mycket lägre än italienarnas. Givetvis började varningslampan lysa inne i Italien men vi körde på och förlitade oss på att reserven skulle räcka.

Vi passerade Menton där det nära gränsen stod många husbilar uppställda. Troligen någon form av ställplats som vi dock tyckte såg lite tråkig ut. I utkanten av staden kunde vi lättade köra in på en mack och fylla upp tanken.

Så fortsatte vi förbi Monaco och tittade ner på alla stora lyxkryssare som låg förtöjda. Eftersom vi körde på den slingriga kustvägen kunde vi stanna och fotografera lite som sedan sattes in på Instagram. Trafiken var fortsatt tät så det var huvudsakligen den jag kunde kolla eftersom jag körde.

På eftermiddagen kom vi fram till campingen. Det var en mycket skogbevuxen camping och vi fick ett antal platser at välja på. Vi blev anmodade att promenera runt och hitta den som passade oss. Vi gick runt och valde ut en. Fixade allt och till och med wifi för en dag.

Campingen har ett spa med bastu vilket vi kunde använda gratis. Lämnade en deposition för att få några armband, som skulle bäras där. Men innan vi gick dit tog vi en promenad på stan där det bland annat var en cirkus som gjorde högljudd reklam för kvällens föreställning.

Några utplacerade bilar med stora högtalare körde på högsta volym ut musik. Bland trafikanterna sprang sedan clowner och andra och delade ut reklamblad. Det var många djur där bland annat zebror, kameler och hästar som kunde beskådas.

Ett antal ungdomar delade ut information med texten att cirkus skulle ordnas utan djur. Så fick bilisterna genom ett fönster den informationen och genom det andra reklam för cirkusen. Allt gick mycket fredligt tillväga och det verkade som båda sidor respekterade varandra. Inga hårda ord. Dessutom fanns det ganska så många poliser där.

Vi tittade in i ett par möbelaffärer med verkligt exklusiva möbler innan jag gick in i en Inter Marché för att köpa fläskkotletter till kvällens middag. När vi kom hem gick vi till badet. Det blev nog en halv timme i jacuzzin med skönt varmt vatten och en stund i bastun innan vi kunde gå tillbaka till bilen rena och avslappnade.

När vi skulle laga maten så tittade Inger ut och sa att Dagny är ute. Nej hon var inne. Där ute var en annan dansksvensk gårdshund med tillhörande husse som kom från Stockholm och stod på campingen. Dom kom förmodligen efter oss så vi hade inte sett dem. En kort pratstund med hussen blev det men hundarna var ganska ointresserade av varandra.

På natten hördes fler smällar på taket. Det visade sig att det satt fåglar i trädet ovanför oss. De lämnade sina spår innehållande kärnor så det var det som lät. Det blev att ta en hink och tvätta av det ganska begränsade med kraftigt nedskitade området.

Vi tvekade en stund om vi skulle fortsätta eller ej, men beslöt att sikta in oss på en camping i Frejus som jag läst om i ACSI katalogen. Innan vi åkte tömdes tankar och vi utnyttjade också deras service med kontroll av lufttrycket i däcken. Det visade sig att två av däcken höll lite högre tryck än det inställda på 5 bar. Mycket bra service!

Färden ut från Villeneuve fortsatte sedan genom Cannes och Antibes. Tomtom tog oss in i ett bostadsområde där vi passerade genom en trång broöppning, som skulle mäta 3,0 m i höjd. Det var säkert mer.

Så småningom kom vi ut på vägen mot Frejus och den tog oss upp i bergen iväg från kusten. Underbart vackert, men också ganska slingriga vägar. Det blev Inger som fick njuta av utsikten medan jag tittade till lite då och då.

Framme vid campingen checkade vi in och fick en fin plats för € 15,22. Solen sken så vi satt ute och njöt av lunchen, solade lite och läste. Jag tog en promenad med Dagny ut på ett område mitt emot campingen och såg ut över landsbygden. Campingen ligger i utkanten av själva staden Frejus.

Mat i bilen på kvällen och dusch i en fin servicebyggnad och därefter en tyst natt. Vi hade beställt wifi för två dagar så vi beslöt sedan på måndagen att stanna ytterligare en dag. Inte bara för datoruppkopplingen utan även för att vi trivdes bra på campingen.

Jag tog en lång promenad med Dagny för motion och för att köpa tomater. När vi kom hem passade jag på att simma i poolen som fanns på området. Vädret var mulet, men det var inte särskilt kallt. Kanske 17-18 grader i luften. På kvällen gick vi till restaurangen för att äta Plat du jour, vilket bestod av flankstek med pommes frites. Dom kallade den för entrecote, men vad gör det. Lite seg, men god med utmärkt pommes frites och god sallad till. I dagens ingick vin och en kaffe efteråt.

Lite diskussion på morgonen om dagens mål slutade med att vi beslöt ägna tre till fyra timmar att köra till Avignon. Vi tömde tankarna och spolade av bilen med en högtryckstvätt. Lämnade tillbaka adaptern för elanslutning som vi fick när vi kom. Jag hade förbluffat sett att man hade en adapter som bestod av en ”hane” i båda ändarna. Det innebär att om man stoppar in den ena ändan med separat jordstift i elskåpet så får man två kontakter med 230 volt att grabba tag i. TOTALT förbjudet, men när jag försökte förklara så tittade dom oförstående på mig.

Vi gav oss i alla fall av och körde på icke motorvägar. Mycket skönt och det gav oss tillfälle att gemensamt utbrista ”Vad mycket vi har fått se”. Vi var rörande överens. Moseldalen, Aix en Bains, Les deux Alpes, La Trava i Mango och hela Rivierakusten.

När vi så småningom på eftermiddagen kom fram till Avignon och checkade in på campingen kändes det skönt. Vi gick en promenad och passerade Le Pont d’Avignon som vi tidigare passerat med Shanty på väg till Medelhavet. Vädret var mulet men behagligt varmt.

Bron Pont dAvignon i kvällsljus. Dagen därpå var vi där uppe.

Sedan in i staden bakom de tre meter tjocka murarna. När vi kom in vid centrum stod ett sightseeing tåg klart för avfärd och vi hoppade på. Fick under 40 minuter se mycket även om det var ganska så obekvämt att sitta i vagnarna.På morgonen fick vi en baguette levererad efter vår beställning vid incheckningen. Vi beslöt att ta en tur in i stan och tog med Dagny. Först blev det Pont d’Avignon som vi kom upp på som pensionärer. Det kostade € 3,50 per man. Det var det faktiskt värt!!

Efter turen hade vi tänkt ta oss upp till en park för att njuta av utsikten och ta några kort. Nej det gick inte för hundar var inte tillåtna om vi förstod texten rätt. Inte ens kopplade! I stället blev det en promenad, vykortsinköp, en omelettlunch och frimärksinköp innan vi trötta gick hem till bilen.

Campingen ligger verkligen centralt. På 5 minuter har vi tagit oss över en bro och kan gå rakt in i den gamla stan! Vi hade tänkt att kanske stanna ytterligare en dag, men just nu känner vi oss mätta på promenader och intryck. Får se hur vi känner oss i morgon!