Från Mosel till Holland

image_pdfimage_print
På morgonen den 20 augusti efter frukosten så körde vi fram till tömningsstationen, som fanns vid ingången. Där kunde vi tömma gråvatten och toalettanken samt fylla nytt vatten från en automat. Vi behövde sedan proviantera varför vi körde till en Lidl butik, som låg några hundra meter bort.Efter proviantering var det dags att köra vidare. Vi hade siktet inställt på Luxemburg. Om inte annat så skulle vi kunna tanka billig diesel. Soligt och varmt var det och vi körde på småvägar och stora motorvägar tills vi kom till en bro, vilken ledde in i Luxemburg. Bron låg vid den bekanta staden Schengen. Vid brofästet låg en mack och det var dit alla for. Vi åkte värdshus förbi eftersom jag tänkte att just vid gränden är det nog dyrare än längre in i landet.

Sedan fortsatte vi en bit till och kom fram till en marina i Schwebsange. Dom annonserade att det fanns plats för både båtar och bilar. Efter en stunds diskussion öppnades grinden och vi kunde köra in. Det stod några husbilar där och vi fick en plats alldeles nere vid floden.

Parkerade vid marinan i Schwebsange vid Mosel i Luxemburg

På kvällen grillades det vid flera bilar och vi tog en lång promenad med Dagny längs floden. Det fanns en låg brygga där vi hade bilen och där satt en stund på kvällen och svalkade våra fötter. Samtidigt tittade vi på några roddare som gav sig iväg och även på förbipasserande pråmar. På natten sov vi gott fast det kom ett ekipage, som parkerade alldeles bakom oss och som hördes ganska väl.

På morgonen innan vi åkte vidare passade jag på att ta ett dopp i floden. Vi checkade ut och tog till höger in mot Luxemburg. Passerade den första staden som hette Remich. Där var det dags att tanka. Det var inte snorbilligt men vi betalade € 1,31 mot vanligen i Tyskland € 1,55. Vet inte om vi gjorde fel eller inte!

Så vidare mot huvudstaden Luxemburg. Vi åkte faktiskt bara rakt igenom den, men det var en fin stad med kullar, broar och små vägar också. Efter den styrde vi kosan in mot Frankrike.

Vi körde förbi ett flertal krigskyrkogårdar. Det känns mycket när man står där och ser alla korsen för tyskar som stupade i det första världskriget. Så fruktansvärt onödigt att människor i sina bästa år skall avrättas och begravas så här.

I denna vackra omgivning är massor tyska unga soldater begravda. Kändes mycket gripande

Framemot kvällen kom vi fram till floden Meuse eller Canal de l’Est där vi seglat med Shanty på väg till Medelhavet. Vi hittade en campingplats där det inte fanns så mycket folk. Betalade och körde in samt gick en stund med Dagny så att hon fick rasta av sig. Grillade och njöt på kvällen.

Morgonen ägnades åt dusch, tanktömning och påfyllning av vatten. Sedan var det dags att följa kanalen/floden norrut mot dagens mål, som var Givet.

När vi seglade på kanalerna så lämnade vi Luxemburg där vi betalt ca 8 svenska kronor för att få utnyttja deras vattenvägar. I Givet skulle vi lösa en vignette som skulle ge oss 30 dagars tillstånd att utnyttja de franska kanalerna. Jag vill minnas att vi betalade straxt under 1.000 SEK för den.

Vi kom in i Givet och efter lite sökande så hittade vi en camping, där vi checkade in. Inte många husbilar där vi stod, men det var välordnat med servicehus med både duschar samt kok- och diskmöjligheter och naturligtvis toaletter.

Campingen var uppdelad i två delar är den ena var avsedd för långliggare och den andra för oss som kom för kortare sejourer. Vi gick en stund i staden som bland annat hade en stor intressant borg. När vi frågade hur man kunde bese den så fick vi till svar att den nu var privat så vi kunde glömma den!!

En charkuterist försåg oss med färdiga grillbitar med ost i så det var bara att starta grillen och äta gott igen. Vi sov mycket gott den natten.

På morgonen den 23 augusti beslöt vi att ligga kvar och ta promenader i staden och se om vi kunde hitta slussen där vi slussade in i Frankrike. Floden flyter genom staden och det låg många båtar förtöjda. Vi gick och vi gick, men vi kom aldrig fram till slussen så det var bara att återvända. Försökte oss på en genväg till campingen, men även det misslyckades.

Inne i staden åt vi i alla fall en lunch på en uteservering. Det fanns många blomsterarrangemang både på lyktstolpar och runt torget där vi satt och åt. På kvällen städade vi upp och utnyttjade diskmöjligheterna.

Hemsida 16
Inger tittar på blomsterarrangemangen i Givet

En sjuk reklam, men den gick ju hem. Lite mer viner blev det också för i kunde ju inte veta om det var drickbart. Det var det kunde vi konstatera senare. Etiketten med Chateau XXX var jättefin och vinet var som vi bedömer det ett vardagsvin av god kvalitet.

Körde ut lasten till bilen och gav oss iväg in i Belgien. GPS:en hade vi programmerat till Lommel, som vi hittade på vår app Pro Mobil+. Det var en chansning men den låg lagom långt in i Belgien och vi valde småvägar för att komma dit.

Det var en marina med ett stort klubbhus med restaurang och en altan där vi kunde ta en stor öl och titta ut över båtarna. Kanalen var smal och hamnen låg som de ofta brukar göra i en tarm av kanalen.

Hemsida 17
Välordnat vid marinan i Lommel.

Platserna för husbilsparkering var prydliga och rymliga. Vi var de enda där den kvällen. Elanslutning fick vi och man la i mynt som gav el för en utmätt tid. En lustig grej såg vi där och det var en stor soptunna försedd med ett lock om man bara kunde öppna om man la in en euro. Det fanns andra soptunnor i anslutningen till restaurangen som vi använde, men det var nog inte meningen.

En lång promenad längs kanalen och efterföljande middag på restaurangen gjorde att vi trötta och belåtna kunde krypa till kojs och sova gott! På morgonen gick vi in till restaurangen för att kolla av om det fanns något kloster i närheten där man bryggde och sålde trappist öl. Vi var nämligen i Belgien en gång för att serva en ugn som vi levererat från Entech. Då köpte vi trappist öl på ett närliggande kloster och blev mycket förtjusta i det.

Jodå vi fick en vägbeskrivning till . Där skulle vi hitta allt vi behövde vad gäller trappist öl och tillbehör. Det är ett Benediktinerkloster som förutom eget öl även marknadsför snart sagt alla märken i Belgien. Adressen är Kluizerdijk i Achel.

När vi kom dit så förstod vi att det var något extra. Butiken, som säkert ger en hel del intäkter till själva klostret, var mycket välsorterat. Där fanns hur mycket öl som helst och varje sort hade sitt eget glas. Vi köpte både öl och kompletterade våra glas hemma med ytterligare några stycken.

Hemsida 11
I klostret Achelse Cluis i Belgien kan man nog köpa alla sorters trapistenöl!

Sedan hade vi siktat in oss på en ställplats i närheten av Utrecht i Holland. Började köra, men under färden så märkte vi att det blev nog rätt mycket motorväg varför ett snabbt beslut fattades att vi vek av mot Tyskland och orten Emmerich som ligger vid Rhen.

Där körde vi in och blev mottagna av en man som tog emot avgiften och visade oss en plats. Det fanns gott om husbilar där så vi parkerade och anslöt oss till el. Det var en hamn på samma sätt som Neuwied där vi låg innan Mosel. En stor pråm låg förtöjd och den var också restaurangen. Där intog vi kvällens måltid, men dessförinnan blev det en lång promenad till Rhens strand där vi kunde se de välbekanta pråmarna passera på väg mot Holland eller uppströms mot Ruhrområdet.