Inköp av ny bil och försäljning av den gamla

image_pdfimage_print

Nu har vi alltså en ny husbil.

Det hela började med att jag (Staffan) fick besvär med smärtor i bröstet. Beordrades in på akuten där jag blev liggande med elektroder fästa på kroppen en natt. Sedan blev det en undersökning med tillhörande arbets EKG.

Slutet på denna episod blev att kardiologen konstaterade att ”Det är inget fel på dit hjärta. Jag vill inte se dig här igen”. Detta tog jag så positivt så jag sa till Inger att nu köper vi en ny husbil!!!

Egentligen var det inget fel på vår gamla kära Adria Coral 660 SL, men den var ju några år gammal och saknade AC i bildelen, farthållare och andra finesser som det finns på nyare bilar. Hon hade i dock varit oss trogen och inte gett oss några problem, men ibland fattar man beslut på känslomässiga grunder!

Sagt och gjort. Vi hade läst om en liknande bil Adria Matrix Supreme 687 SL som hade allt som vi kunde tänka på. Den skulle finnas hos Husbilar i Pukavik AB.

Vi for dit för att se den. Då visade det sig att den inte fanns där utan i Slovenien, men var beställd. Skulle transporteras till Tyskland på trailer och sedan köras till Sverige.

Förra året hade man på fabriken fått en olycka genom att taket rasat in på fabriken på grund av hög snöbelastning. Ett antal bilar skadades mycket och några lite mindre. ”Vår” bil tillhörde den senare kategorin. Vi skulle få ett reducerat pris och full garanti på motor och bodelen, men det kunde finnas optiska skador utvändigt.

Vi fick dock se en annan likvärdig bil med nedfällbar säng. ”Vår” hade inte det och det var bara positivt för då skulle vi få en mycket ljusare bil med god höjd vid matplatsen. Allt annat var positivt, så vi sa att vi köper den och hoppades på snabb leverans.

Det hela var i mitten av december 2013. Direkt hem efter besöket betalade vi in en handpenning och beslöt att sätta ut vår gamla bil på nätet. Eftersom det snart skulle bli jul, så beslöt vi att avvakta till våren med Blocket.

Sedan följde en tid av väntan och många telefonsamtal för att höra var den just då befann sig. Inte förrän i slutet av januari var den i Tyskland. Den kördes sedan hem till Pukavik och skulle få svensk registrering. Det senare skulle dock ta lite tid eftersom man var tvungen att få papper på bilen från Renault i Frankrike och det skulle ta ”lite” tid.

Jag föreslog att bilen kunde köras till Ängelholm, så skulle den få stå inomhus där vi har vår gamla bil. Det var en god idé, men tyvärr så blev det inte så utan helt plötsligt var den i Pukavik.

Eftersom vi var ivriga på att se den så for Inger och jag till Pukavik. Där stod den och väntade lite smutsig efter färden från Tyskland. Vi fick nycklarna och tittade in i den ett tag. Noterade att den saknade ”vintertäcke”, som är en tjockare gardin vilken skall avskilja förardelen från bodelen under vintertid.

När vi satt och pratade med Rikard, som driver firman, så efter en stund frågade han om vi inte ville köra hem den trots att den inte var registrerad. Vi skulle få låna grön skylt så det var inga problem. Visst sa jag och vi kom överens om att Inger tog vår bil med Dagny, medan jag satte mig vid ratten på husbilen. Tankade och fick en flaska gasol i stället för vintertäcket!

Inger var lite besviken för hon hade tänkt en gemensam färd hem i en ren bil. Dessutom har hon ont i höften så det var besvärligt att köra.

Jag tyckte i alla fall att det ar skönt att få hem henne (bilen). Nu kunde vi gå igenom allt och se vad vi skulle göra framöver.

Det tog ytterligare lång tid innan vi fick registreringskyltarna. Inte förrän den 26 mars var det klart för oss att vi kunde ge oss ut på vägarna. Samtidigt hade vi haft vår gamla bil ute till försäljning.

Först så kom ett par och han ville köpa den men jag bad dem gå hem och fundera. Det slutade med ett telefonsamtal på kvällen där han beklagade att hustrun inte ville för den var inte stor nog. Fair enough!

Sedan kom Bo och hans sambo Irene från Åstorp och nu var det inga tveksamheter längre. De beslöt att köpa och efter lite prutande så skakade vi hand. Kontraktet skrevs den 25 mars och på fredagen kom pengarna och veckan därpå hämtade de bilen. Kändes både bra och lite konstigt. Huvudsaken är att de är nöjda med bilen!

När vi nu kunde köra så tog vi en tur ut, vilken var Ingers första tur med bilen.

Efter denna först tur tog vi oss till Simrishamn för att på Awimex få installerat två solfångare. Vi for dit och övernattade på deras område. Dagen därpå gjordes installationen av Fredrik, som var en trevlig bekantskap. Passade också på att köpa en TV av honom.

Hemma igen köptes en Glomex rundstrålande antenn hos Hjertmans. Först monterades den så att den fick skugga av räcket på taket, men efter lite pyssel på Entech så kunde jag montera den lite upphöjd och då fick vi bättre mottagning.

En tur till Falkenberg gjordes för vi ville se hur Lövstavikens båtplats var. Det hade skrivits ganska mycket om den på HBK:s hemsida. Visst var det välordnat men också ganska tråkigt. Vi räknade in cirka 30 husbilar där så det blir en god inkomst för segelsällskapet.

Vi har sedan åkt upp till Mellansverige för att i första hand besöka Ingers bror Bertil, som låg allvarligt sjuk i Örebro. Det blev ett mycket känslomättat besök för det visade sig att det var sista gången vi kunde träffas. Vi ställde oss hos Magnus, Bertils son, som har ett hus just utanför Örebro. Där blev vi mycket välkomna!

Magnus hus
Magnus hus ligger vackert och där blev vi mycket väl omhändertagna!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *