Medelhavet andra gången loggbok 2

image_pdfimage_print

Ja så är vi då äntligen i sjön i Isola Marina i Slovenien. Vi började med att packa båten på land i Ängelholm.Det hela kulminerade på söndag em den 29 maj. Vi placerade enligt planerna ställningen med solfångare ner i sittbrunnen. Det visade sig då att den var högre än ställningen över sprayhooden. Vår höjd på båten ökade från beräknat 3,7 m till 3,95. Telefonsamtal till Torgersson lugnade ner oss och vi kunde avvakta måndagen och låglastaren.

Lastning av Shanty

Placering av Shanty på lastaren gjordes av Göte och det blev ett precisionsarbete som slutade med att Shanty surrades för transporten genom Europa. Vid tretiden åkte Ingvar, som chauffören hette, iväg och vi åkte hem för att packa det sista i vår egen bil. Sedan bar det av till färjan och nere i Trelleborg stod Shanty och väntade på en annan färja.

Shanty i Trelleborg i väntan på färjan

Vi åkte till Travemünde och Shanty till Sassnitz. Det senare var nog ett klokare val. Framme i Travemünde på tisdag morgon körde vi lite fel så vi kom nästan till Rostock innan vi kunde ställa kursen mot Berlin. Inte mycket trafik och fina vägar.

När vi kom nära Nürnberg fick vi ett samtal. Shanty hade blivit påkörd vid färjeläget och fått en skada på relingen på babordsidan. Inget allvarligt men det skulle tas om hand när hon kom fram. Inget roligt besked, men vad kunde vi göra? Lite senare efter en måltidspaus körde vi faktiskt om ekipaget och kunde se vad som hänt. Sen såg vi inte Shanty förrän vi var nere i Isola. Själva övernattade vi på ett mysigt skidhotell efter Salzburg.

Mysigt hotell i Österrike

På onsdag middag kom vi fram till Isola och hittade snart marinan. Den är stor med ca 600 båtplatser och ser mycket modern och nyanlagd ut. Informerade oss i receptionen och avvaktade Shantys ankomst. Vid sextiden kom hon och nu hette chauffören Magnus. Det hade skett ett byte vid österrikiska gränsen.

Magnus parkerade direkt vid liften för att ingen skulle klämma sig emellan. Mycket riktigt kom två ekipage till under kvällen. Vi inspekterade skadan, reste solfångarställningen och gjorde plats för en första övernattning. Gick sedan och åt med Magnus. Kvällen avslutades med att Staffan ägnade tre timmar åt att få loss knappen som sköter inkoppling av backslaget. Den hade rostat fast!!

På torsdag morgon vid niotiden lyftes Shanty skickligt ner i havet och vi kunde gå ut till den anvisade platsen. Här räknar vi nu med att ligga i två veckor innan vi seglar vidare. Vädret har varit mycket varmt (ca 30 grader) men också dagar med blåst och åska. Just nu har vi äntligen mastat på och stuvat undan det allra mesta. Det känns som vi har en riktig båt igen.

Sjösättning i Isola

På fredag tar vi bilen till Milano för att placera den där. Vi kommer också att fungera som barnvakt för mina barnbarn då föräldrarna tar en födelsedagsresa över helgen.