Medelhavet andra gången loggbok 28

image_pdfimage_print

 

Staffan har varit hemma i Sverige och gjort sin operation. Talgkörteln som sprack här nere i Kemer behandlades först av Anita på S/Y Goilie. Det gjorde hon bra men eftersom vi redan bestämt att den skulle bort så åkte jag hem och fick operationen den 10 april. Egentligen inget stort ingrepp, men det tog i alla fall över en timmes karvande innan den vindruvsstora körteln låg i en rondskål. Skönt att bli av med den. Nu har dessutom såret läkt och endast ett plåster behövs för att inte ärret skall bli missfärgat av solen. Under tiden i Sverige fick vi diverse intressenter på Shanty.
Vårt beslut att bjuda ut henne till försäljning kom efter en del överläggningar, men var inte förankrat i våra hjärtan. Så till slut beslöt vi att inhibera försäljningen trots att flera sagt sig vara intresserade av att ta över henne i Turkiet. Ja man får väl finna sig i att beslut kan fattas och tas tillbaka. Ingen skada skedd.

Vi bokade in en resa med Anatolienrejser, som flyger från Danmark till Antalya med direktflyg. Det gick bra och Inger och jag anlände vid halv tvåtiden på natten måndagen den 23 april efter en ca 3,5 timmes flygning från Kastrup. Planet var nästan fullt och det verkade som det var en större grupp norrmän som skulle ner. Vi förbeställer en taxi från marinan och ibland har det varit svårt att få kontakt men nu stod en trevlig man med skylt och hälsade oss välkomna. Antalya har tre terminaler. Två utrikes varav den ena huvudsakligen används för charter. Det var dit vi kom. Väl ute såg vi anhopningen av bussar som indikerar att nu börjar säsongen så smått.

Shanty väntade oss i marinan. Vi var ganska trötta och kojade in snabbt. Så skulle vi göra Shanty i ordning för segling. Vi har betalt hamnavgift fram till den 9 maj så det var ingen brådska. Efter några dagars båtliv kom vi på att vår transitlogg inte kunde hittas i båten. Den behövs för segling i Turkiet och är ett sorts seglingstillstånd som varar i ett år och därefter skall förnyas. Stor kalabalik utbröt och trots att Shanty inte är en stor båt så finns det massor av utrymmen som kan dölja en transitlogg. Det var ju jag, Staffan, som var ansvarig för loggen och alltså letade jag överallt. Plockade ut, granskade och plockade tillbaka. Varför hade jag gömt den eller vad hade hänt????

På marinans kontor fick vi information att visst kan man ordna den detaljen men det kostar lite böter. Det vore väl acceptabelt, men trots det borde den fram. Det var Inger som knäckte problemet. Vem annars?? Hon sa att jag tror att jag sett en röd mapp hemma som det stod Shanty aktuellt på. Det var i en sådan som vi förvarade aktuella papper till båten. Där borde transitloggen och kontraktet med marinan finnas liksom besättningslistor mm. Efter telefonsamtal med Ingers son David så bekräftade han att mappen fanns hemma!! Varför den tagits hem är för mig en gåta. Nu skall vi få ner den genom besök till Bengt Stjärnered som har en av de svenska båtarna här i hamnen. Vi bör alltså kunna segla iväg omkring den 7-8 maj.

Så nu har vi några dagar då vi kan fortsätta att putsa på Shanty. Vi kommer troligen att åka till Alanya för att hälsa på min brorsdotter Ulrika med familj. Dom är där på semester två veckor. Det var länge sedan vi sågs och hon är också min guddotter. Det skall bli trevligt.

Så har vi då sommarens planer. De är inte definitiva än och kommer säkert att ändras under resans gång. Kemer marina har bytt ägare under vintern. Tidigare var det Park-gruppen som ägde marinan och den legendariske Hasan var den som drev marinan. Parkgruppen la förra året in anbud på att bygga nya marinor på olika platser i Turkiet, men fick inte dessa anbud accepterade. Det är kanske en anledning till att man sålt marinan. De nya ägarna heter Turkiz och driver ett stort hotell här i Kemer i direkt anslutning till marinan. De har dessutom andra områden i närheten som gör att man får en helhetsbild med marinan. Ombyggnad och vidareutveckling kommer att ske men först om ett drygt år. Troligen händer inget negativt under den tiden för de som har båtplats här. Hasan har flyttat och vår omtyckte ”hamnmästare” Faruk har också flyttat så visst blir det ändringar. Lite grann har detta kanske påverkat våra planer.

Preliminärt tänker vi fortsätta att segla i Turkiet men räknar med att segla över till Grekland igen. Kanske seglar vi då söder om Peleponnesos upp mot Joniska havet igen. Omkring månadsskiftet juni juli räknar vi med att vara i Preveza. Där finns Stig och Ingegerd som ser till ett antal svenska båtar. Visserligen har det skett en del förändringar i ”marinan” där. Det är ju en ofullbordad marina som finansierats av EU medel men inte byggts klar. Nu har den lämnats ut på anbud och en ny ägare skall fullfölja byggandet. Då blir det service men också avgifter. Tills vidare tas det enligt uppgift ut en mindre hamnavgift.

I Preveza har vi tänkt att lägga Shanty under Stigs överinseende och själva tänkte vi finna ett flyg hem till Sverige. Hemma skall vi njuta av den svenska sommaren. Sedan kommer nästa steg som är mycket mer osäkert och oplanerat. Vi tänker komma ner i början av september för att fortsätta att segla. Här finns många alternativ men slutmålet är att lägga upp Shanty så att vi nästa år skall kunna ta hem henne till Sverige igen. Kanske blir det kanalerna eller så blir det lastbil igen. Vi får ta tiden på oss och fundera över det. Oberoende av vad vi gör så inte lämnar vi Turkiet för att vi är missnöjda med det landet. Nej tvärtom. Vi har trivts och gör det fortfarande men något i seglandet gör att man vill komma vidare. Att som många här bli bofasta år ut och år in ligger inte för oss. Det var kanske det att vi ville göra andra saker i livet som fick oss att ta beslutet om annonsering av Shanty. Nu blir det nya kapitel och vi lovar att återkomma med beskrivningar om vad vi upplever.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *