Medelhavet andra gången loggbok 3

image_pdfimage_print

 

Efter en del strul så har vi nu kommit iväg på den riktiga seglingen. Så här har det gått.

Marinan i Isola är ganska ny och stor med plats för ca 600 båtar. Vårt hamnkontor i Ängelholm kan slänga sig i väggen. Här har man en stor luftkonditionerad byggnad som vad vi förstår kommer att innehålla även övernattningsrum och små butikslokaler. På pirarna, som är avstängda med kodlås, finns toalettbyggnader och naturligtvis vatten och el. Allt i mycket gott skick eftersom det är relativt nytt. Personalstyrkan är stor så med rätt ledning kommer hamnen att bibehålla sin standard. Priserna är också höga med våra mått mätt. 32 Euro per natt för oss och 85 euro bara för att sticka ner masten i sitt hål i däck. (Mastkran finns inte). Sjösättningen kostade över 120 euro och allt är baserat på båtens längd.

Första fredagen var det säsongsöppning med en vänskapskappsegling och efterföljande prisutdelning med dans, mat och dricka. Allt gratis utom drickan. Här lärde vi oss att man kan dricka rött vin med coca cola. Låter hemskt men smakade OK. Maten bestod av friterad småfisk som äts hel. Vår grannbåt ägs av en slovensk ishockeyspelare som spelar som proffs i Österrike. Fick inte hans namn men det var ett mycket trevligt par som vi pratade en hel del med. Men tillbaka till Shanty.

Här nere finns en firma som heter Felix Yachting. Felix själv i 40-50 årsåldern cyklar hela tiden runt med en mobil vid örat. Han lovade att fixa skadan under den första veckan. Inget hände så vi var spända på vad som skulle ha hänt när vi var i Milano.

Vi kom tillbaka en dag då regnet öste ner i hela norra Italien och Slovenien. Först när bussen kom till Isola upphörde regnet och när vi kom till Shanty var relingen bortmonterad och en liten gummibåt låg vid sidan. Det var ju trevligt. Såg dock att vi fått skador på gelcoaten också så jag kontaktade Felix för en diskussion. Han ville ta upp Shanty, riva inredningen och plasta om en stor del av sidan. Kostnad och tid kunde han givetvis inte uttala sig om. Vilka framtidsutsikter!!!!!

En koll på skadan förvissade mig om att det bara var ytliga skador som inte skulle kräva allt det jobb han föreslog. Diskussion och beslut om att jag skulle fixa plasten och Felix trävirket. Plasten fixades men ingen trägubbe kom.

Slutligen träffade vi en överenskommelse med transportfirman om reduktion av kostnaden mot att vi själva åtgärdar skadan. Söndagen den 20 juni betalade vi för oss och lossade förtöjningarna. UNDERBART!!!

Vi seglade sakta söderöver. Passerade ett fält i en kappsegling som startade i Portoroz söder om Isola. Inte mycket till vind. Men så skönt. På eftermiddagen kom vi till Umag i Kroatien. Hade hissat Q-flaggan på babords sida och gick in till marinan för att klarera in. Allt Ok tills vi skulle betala – dom tog inte VISA kort och vi hade inte euro så det räckte och ingen bankomat fanns i närheten.

Det blev 20 min promenad till närmaste bankomat för att ta ut Kuna som valutan heter här. Tillbaka till polis och inklareringskontoret så fick vi betala ca 1.300 kr för en vignette som gäller ett år. Kunde sedan på kvällen gå ut på en liten restaurang för att äta. Vi fick en grilltallrik som vi aldrig sett maken till. Åtta olika sorters kött inkl. wienersnitzel med pommes frites och grönsaker. Fanns inte en chans att klämma allt. Kostade ca 160 kr för oss båda med öl och kaffe!

Vi sov gott men bestämde att vi nästa dag seglar längs Istriens kust, som påminner om Hallandskusten lite grann. Var vi skulle lägga oss skulle vi bestämma under dagen. Vinden NW vilket gav slör med sol och en fart mellan 4 och 6 knop samt nästan ingen sjö.

Ja det blev bara så att vi fortsatte ända till Pula som är den stora hamnstaden i slutet av Istrien. Gick in till marinan och åt ombord samtidigt som vi kunde titta på den vackra gamla amfieteatern med fondbelysning. Bättre inramning har vi nog aldrig haft i en marina.

I Pula har vi en fantastisk inramning av marinan

Idag tisdag blir det sightseing, handling och sedan seglar vi betydligt långsammare. Kommer nog inte till ett internetkafe på ett tag så det dröjer kanske med uppdateringen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *