Medelhavet andra gången loggbok 4

image_pdfimage_print
Varmt, varmt, sol och ganska dåligt med vind. Det är vad vi hittills fått av Kroatien. Just idag när detta skrivs är det dock lite vind. Faktiskt så mycket så vi föredrar att ligga kvar vid den boj, som vi ligger vid. Vi ligger i en vik utanför staden Zadar, där vi låg i går. Det var meningen att vi skulle ladda över lite material till hemsidan, men det var för varmt för att vi leta upp ett internetkafé som accepterade att vi laddar över eget material. På biblioteket gjorde man inte det. Efter Pula som vi faktiskt trivdes riktigt bra i har vi gått i etapper söderöver.Vi har legat för ankar i några vikar men har också upptäckt fördelen med att ligga för boj. Det är något som vi lärt oss nu. Första gången hade vi problem. Under natten mojnade det och vi och bojen träffades flera gånger när strömmen förde Shanty och bojen samman. MYCKET irriterande! Det resulterade i flera uppvaknande och tryckande på bojen så att vi låg olika. Senare har vi lärt oss mer om bojteknik. Det gäller att ta en boj som ligger så mycket utanför strömmar som möjligt och att ev hissa bojen halvvägs ombord. Bojen är förankrad i ett betongblock på ca 700 kg. Vidare skall man förtöja under själva bojflötet för att inte belasta flötet. Det stod i en handbok vi hade och det blev vi upplysta om av de som inkasserade avgiften.

Det är inte avgiftsfritt att ligga vid boj utan det har hittills kostat mellan 100 – 130 SEK per natt. Vid en ö, som heter Unije fanns det en vik, som såg bra ut på kortet och som gav gott ankarfäste. Det fanns ingen bebyggelse utan bara lågväxande vegetation och cikador, som spelar ända tills det blir mörkt. Fler båtar låg där och vi kände friden som gjorde att vi blev liggande tre dar utan att göra något annat än bada, fixa med lite grejor på båten, äta och läsa.

Den viktigaste reparationen var att få igång Navtexen. Det är en apparat som tar emot väderrapporter på engelska Den hade inte tagit emot något sedan vi sjösatte. Vid demonteringen av ställningen akteröver så kom vi att sträcka antennkabeln så att den brast utan att det syntes. Kändes mycket skönt att hitta felet och framför allt löda fast kabeln och få en första rapport från Split radio.

Vi har som sagt omväxlande legat i mindre vikar och i städer eller byar. När man ligger vid kaj kommer det alltid fram någon och hjälper till med förtöjningen. Det finns en lina på botten som fiskas upp och som används för akterförtöjning. Är linan ny så är det inga problem. Har den legat i några säsonger så kunde man behövt handskar.

Vi ligger som hemma med fören mot bryggan medan flertalet här backar in. Rutinen är att man lämnar sina skeppspapper när man kommer. Det är registrerings-beviset från SXK, en besättningslista och tillståndet att få segla i Kroatien. När man sedan skall gå får man tillbaka pappren då man har betalat.

Här ligger vi i en söt stad som heter Mali Losinj

Avgifterna i marinor och avgiftsbelagda hamnar ligger mellan 150 – 400 svenska kronor. Vid en ö, som heter Silba kastade vi ankar, men det tog inte. Gjorde flera försök utan att få fäste. Troligen går det bra ändå, men vi är alltid försiktiga. I den norra delen av den vik där vi ankrade fanns bojar. Dessa var behändigare och helt nya. Vi tog en boj och tyckte att det var väldigt grunt fastän lodet visade 3 m under kölen.

Vattnet är kristallklart här ute bland öarna. Bad, kaffe, bad och så småningom grillning på kvällen. Vi fick betala lite mer för att ligga vid denna boj, men känner inte det som det viktigaste. Det gynnar ju faktiskt småföretagandet här tror vi.

Dagen därpå var det bleke men vi beslöt att gå i alla fall. Vill gärna gå för motor för att förbruka bränsle. Det finns en massa svart gegga nere på tankbotten. Rensade tanken för tre-fyra år sedan och det var ett riktigt svettigt jobb. Tömde då tanken liggande med en kaffekopp som tömdes i ett större kärl. Vi fick lite vind så vi kunde segla ett tag men huvudsakligen blev det motorgång.

Hade sett ut en vik på ön Ugljan där vi gick in och ankrade. Längre in i viken var det en badplats. Efter ett tag kom det en varning för åskbyar och hård NO vind på navtexen. Ankaret hade tagit bra, men det kändes som vi ville ligga säkrare. Gick alltså runt udden till en liten hamn, som nyss försetts med akterförtöjningar. Gick in och blev väl mottagna. Det blev 5 båtar över natten alla med olika nationalitet.

Bredvid oss låg en engelsk båt med ett äldre par. Det dröjde inte länge förrän vi kom i samspråk och skepparen Geoffrey bjöd oss ombord för att förklara deras favoritplatser i Kroatien. Dom har seglat här i tre år. Tydligen gillar dom att gå ut och äta för nästan varje vik eller plats var försedd med den eller den krogen som var bra. Vi gick faktiskt ut själva på byns restaurang som var mycket bra.

Vi åt en jättegod grilltallrik som var lagom stor för att vi skulle kunna äta upp allt och bli mätta. Avslutade med kaffe och en grappa. När grappan var slut kom man in med ännu en på husets bekostnad. Vi blev lovade eskort hem, om vi inte skulle klara det själva, av den jättetrevliga servitrisen. Det gick bra utan.

Dagen därpå hade vi bestämt att gå in till Zadar för handling och internetbesök. Geoffrey tipsade oss om att gå in i marinans inre del, att marinan var jättedyr och att vi inte skulle ansluta till el eller vatten för att begränsa kostnaden. Dom skulle själva dit.

Vi stack först och dom gick någon halv timme senare. Dom fegade med motorn först så vi kom efter dem till hamnen. Det var verkligen en gryta mitt inne i staden. Blev hjälpta in och lämnade skeppspappren. Sedan skulle tankrengöringen utföras. Svetten rann, men denna gång pumpade jag över återstående bränsle till en tank. Resten togs bort med hushållspapper samtidigt som tanken gjordes ren invändigt. Efter avslutat jobb blev det duschen direkt.

På kvällen besök i staden, internet på biblioteket som inte tog emot utomstående datafiler. Vi gick över till gamla staden och promenerade i folkvimlet. Verkligen mysigt och trevligt. Åt sedan på en liten krog nära hamnen innan vi kröp till kojs. På morgonen handlade vi sedan i Konzum som var en bra butik. Betalade hamnavgiften (400 SEK!!!) och lämnade hamnen..

Tonfisk landas efter lyckat fiske

Efter segling tog vi en boj i ett sund mellan Ugljan och Pasman. Öarna heter faktiskt så här i detta landet! Grillade på kvällen och fick varning på navtex om hårda vindar samt regn och åska. Mycket riktigt vi fick regn på kvällen. Det kändes mycket skönt. Vi sov därför fint på natten fastän det drog i ordentligt ibland. Beslöt ligga kvar ytterligare en natt.

Vår vän bojavgiftsinkasseraren försökte då få ut en ”skatt” på 17 kuna förutom de 80 som vi betalade kvällen innan. Inkasseraren var mycket osäker och det var inte svårt att övertyga honom om att hans krav inte var acceptabelt, så han tog emot de 80 kuna jag tog fram. Senare på natten såg vi hur han förtöjt sin jolle vid en ledig boj och att han uppenbarligen sov där. Började alltså spekulera hur hans liv såg ut.

Det som vi nu kan njuta av är att studera charterbesättningarnas agerande när dom skall ta boj. Vi sitter på första parkett och ser vad som händer. Det är mycket! En vanlig syn är att man går upp till bojen. Fyra man i fören. En får tag på bojen med en båtshake och sedan driver man iväg medan båtshaken fastnat i bojen. Vanligen kastar sig en manlig besättningsman i vattnet för att rädda båtshaken medan båten gör nya försök.

Andra varianter är att man samlas hela besättningen och försöker få fast en lina i bojen. I värsta fall har man glömt att slå av motorn så det blir varianten med en man i vattnent. Ibland kör man över bojen eller helt enkelt efter tre – fyra försök ger upp och går vidare.

Det finns också mycket snygga bojtagningar som är värda all beundran. Just nu ligger vi vid ytterligare en boj i en liten vik efter att ha seglat längs Kornaten under dagen. Kornaten är en fascinerande ö. Knappt någon vegetation och hela ögruppen eller delar av den är nationalpark. Skall göra ett nytt försök att nå ett internetkafé i morgon eller på tisdag.

Sådana har vidunder möter man ibland i skärgården

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *