Nu i Benidorm

image_pdfimage_print

Det blev en lång promenad på torsdagen ner till Albir där vi kände igen oss från när vi bodde på La Colina förra gången. Tog en paus vid torget där marknaden brukar vara och tog varsin öl och kollade in folklivet. Det är mycket skandinaver, som tillbringar vintern här. Speciellt norrmännen är väl representerade.

Hemma igen så stod en bil där man sålde apelsiner så det blev ett kilo till oss. Sedan lugn kväll och natt.

På fredag morgon beslöt vi att nästa vecka skall vi tillbringa på en camping. Camping Armanello i utkanten av Benidorm verkade vara trevlig så vi beslöt att sikta in oss på den. Först ville vi köra genom Albir och kolla av La Colina. Tyvärr kom vi upp på stora vägen och kunde inte hitta ner enkelt, så vi körde direkt till campingen. Den ligger lite i utkanten av det Benidorm, som kännetecknas av hus över 20 våningar höga.

Benidorm (3_1)
Vårt första intryck när vi gick ut! Höga och ganska smala hus i massor!

Det är hotell och lägenhetshus, som tydligen bebos av engelsmän, holländare och andra spridda nationaliteter. Campingen är trevlig och vi fick en plats i en rad med en spanjor, en norsk, en holländsk och en engelsk bil. Ingen svensk på hela campingen utom vi.

Benidorm (7_1)
Så här står vi på Camping Armanello.

Inger är lite rädd för att jag bara skall klara tre dagar innan vi skall åka vidare. Vi får väl se om hon får rätt. Vi bokade dock in oss på en vecka! På fredag kväll var det specialpris på kycklingklubba med pommes frites i restaurangen. Dessutom skulle det bli levande musik. Vi blev cirka 15 personer som åt och musiken bestod av en man som sjöng riktigt bra till inspelad musik. Det blev trevligt på kvällen och en av gästerna underhöll oss genom att spexa rätt mycket.

På lördag hade vi bestämt att promenera till staden och se lite hur den var. Först gick vi runt lite på campingen och såg att många verkade bo där länge. En engelsman, som vi träffade, berättade faktiskt att han bott där permanent i 6 år! Ja vi har alla våra preferenser.

Benidorm (8_1)
Pyntat och ombonat skall det vara för långliggarna!

Benidorm (13_1)
Ibland verkar pyntningen gå överstyr, men vi är ju alla olika!

Väl inne i den norra delen av Benidorm fann vi en gata fullt med restauranger och affärer. Vi gick bland annat in i en kinesaffär för att köpa en antennkabel så att vi kunde koppla in oss på campingens TV nät. Dom har stora paraboler så man får in massor av kanaler.

Benidorm (5_1)
Playa Levante med solstolar och turister!

Vi fortsatte ner till stranden och noterade att det förekom massor av permobilliknande fordon. Jaha här bor det många handikappade. Det är väl bra det! När vi sedan mötte tandem permobiler så började vi ana vad som hände. Många turister hyr dessa fordon för att slippa promenera. Ingen hälsoresa alltså!!

Benidorm (19_1)
Här kan man hyra transportfordon som gör att man inte behöver gå så mycket. Finns även i tandemutförande.

Ett annat fenomen vi noterade var att vi hörde fyrverkeri, men såg inget. En engelsman berättade att det skulle bli fest här denna vecka så man ville intressera de boende genom att simulera fyrverkeri. Det gör man genom elektriska anordningar, som med hjälp av högtalare ger ett ganska så verklighetstroget intryck!

Vi skall fortsätta att undersöka staden genom promenader. Det finns en äldre del, som ligger mer söderut och som kanske ger oss lite bättre vibbar. Den turistiska delen med butiker och restauranger saknar allt genuint spanskt. Det är knappast så man hör någon tala spanska!

En promenad på söndagen blev längre än vad vi planerade. Vi mötte ett trevligt svenskt par med en liten hund. Det visade sig att de stod på Camping El Raco, som vi hört talas om. Beslöt att gå dit och se hur det såg ut där! Jösses vilken stor camping. Över 700 platser och nästan fullt. Var inne och kollade och visst var det välordnat, men inget för oss!

Måndag igen med sol och cirka 20 grader. I dag har i bestämt att söka oss till gamla stan för att se lite mer av Benidorm. Förmiddagen ägnades åt sol och läsning. Efter lunch tog vi kartan som vi hittade på El Raco och gav oss iväg. Det blev nästan tre timmars promenad. Gamla stan är mycket pittoresk. Den ligger på en kulle som har fin utsikt över norra och södra delen av Benidorm. På vägen dit passerade vi mängder av barer med mycket hög musik och massor av människor (troligen mest engelsmän) som stod och drack och umgicks i största allmänhet.

Benidorm (21_1
Väl inne i stan möttes vi av plakat och flaggor. Sedan blev det mycket mer folk och ljud!

Det är ju festival i stan och det skall firas. Massor med engelska vimplar hängde över gatorna. I gamla stan fanns många marknadsstånd. Till och med ett som sålde torkad fisk (långa?) och som verkligen stack ut med doften. Annars var vi förtjusta i de trånga gränderna och den fina utsikten.

Benidorm (27_1)
Utsikten från gamla stan söderut. Där har vi inte varit ännu. I förgrunden hamnen, som inte verkar vara särskilt stor!

Benidorm (30_1)
Och utsikten norrut mot Playa Levante! Vilket underbart klart vatten!

På väg hem stannade vi för en öl och ett glas vin. Där träffade vi ett trevligt engelskt par som vi snackade med. Väl hemma blev det middag. Dagny gick och lade sig jättetrött!

2 comments on Nu i Benidorm

1. Känner igen oss! Där var vi en vecka i våras. Minns inte vad campingen hette, men vi stod på den enda ACSI-campingen, på andra sidan vägen från camping El Raco och lite högre upp.