Nu i Spanien och ända till Portugal

image_pdfimage_print

Ja så är vi inne i Spanien. Åkte från campingen och siktade in oss på Bilbao, men ändrade oss till en camping i naturreservatet Picos de Europa.

Det var en häftig färd upp i bergen på mycket krokiga vägar. Jag som körde hade fullt upp med jobb att styra, medan Inger ”bromsade och gasade” utan att det hade någon effekt. När vi kom fram var det en positiv upplevelse. Gott om platser, liten supermercado och en restaurang. Vi hade handlat så jag grillade för första gången med den nyinköpta gasolgrillen. Köttet blev torrt och det blev ingen höjdare. Men det skall bli bättre!

På campingen Picos de Europa grillades det.

Här står vi mitt uppe i naturreservatet med servicebyggnaden till höger. En fin men ganska tom camping.

Kunde ladda in tidningen och läsa den samt promenera med Dagny en runda. Vi hade en lugn natt och sov alltså gott. Vädret skulle enligt prognosen bli sämre med regn, så vi beslöt att åka vidare. Gijon var det tänkt. När vi kom fram blev det jätteköer med massor av folk som promenerade. Det var ju söndag och något lockade alla att ge sig ut. Vi började tvivla på att få någon plats på den tänkta ställplatsen. Helt plötsligt var vi ute från trängseln och vi blev optimistiska. Kom fram till ställplatsen och fick en helt OK plats.

På eftermiddagen tog vi en promenad längs stranden in till staden. Kollade in alla serveringar som var fulla av ätande och pratande spanjorer. Fick också reda på hur stadens namn uttalas med tonande ljud både i början och i mitten. Hem och mat och vila med en lugn natt.

Vi har tänkt att köra söderut på den s.k. silvervägen och för att få lite känsla av det ursprungliga Spanien beslöt vi att exkludera motorväg. Det blev dock lite motorväg i början men sedan blev det häftigt. Först upp på en mycket smal och brant väg upp till cirka 1300 m då vi i början hade hänförande utsikter. Inger njöt även om hon tyckte det var otäckt. Jag hade fullt sjå att följa vägen. Mot slutet kom det dimma så vi såg bara några meter fram. Det gjorde ju inte det lättare.

Sedan kom vi ut på en platå och solen om fram. Det var en mycket stor platå med fält och bevattningsanordningar, men inget växte där nu. Passerade också flera byar som verkade helt utan mänskligt liv. Det var måndag så alla jobbade väl någonstans. Visst såg det underligt ut. Skulle vara kul att passera på kvällen. Vi kom fram till dagens mål som var camping Regio i Salamanca. Checkade in och kunde välja plats. Det här är en jättestor camping, men nu mycket glest befolkad. Grillade lite kött på kvällen.

Ganska tomt på campingen, men det fanns en svensk bil till.

På natten hade vi inte satt på värmen och när vi vaknade på morgonen var det 6 grader inne och 2 ute. Satte på värmen och snart var bilen beboelig igen. Vi tog bussen in till staden och stannade här en natt till.

Det var en trevlig tur och mycket intressant att titta på Plaza de Mayor och omgivningen runt omkring. Vi tog en öl och njöt av folklivet och värmen (ca. 20 grader). På torget skulle en stor elefant finnas som nu var borta. Den var flyttad för att visas på en utställning så den missade vi. Vi gick in i en affär som sålde skinka i alla dess former. Köpte 100 g Pata Negra som anses som den finaste. Kostade cirka 100 kr men vi måste ju prova.

I Spanien kan man placera en tjur på flaggan. Vad händer om vi placerar en älg på vår svenska flagga?

Belåtna tog vi bussen för att fara tillbaka. På kvällen åt vi skinkan och drack ett dyrt Riojavin och kunde konstatera att det var intressant men definitivt inte värt pengarna. Vinet var det däremot! Satte på värmen eftersom denna natt skulle bli kall också. Det blev en behaglig natt!

Dagen därpå satte vi kurs på Caceres. Vi valde motorväg som tog cirka 2 timmar i stället för icke motorväg som skulle ta mer än det dubbla. Det var nog klokt! Kom fram till ställplatsen och fick en av de sista platserna. Efter lunch tog vi oss ut på en promenad. Vilken gammal fin stad. Trånga gränder och till slut en katedral som var fantastiskt imponerande. Catedral Santa Maria fick besök av mig. Inger väntade utanför med Dagny.

Trånga gator ledde upp till den gamla katedralen.

Det fanns hur mycket som helst att se inne i katedralen. Här en silverskulptur eller vad det var.

Efter 100 steg upp längs en vindlande trappa kunde jag se ut över tak och delar av landskapet.

Jag gick runt med en informationsmobil och fattar inte hur en sådan här förhållandesvis liten stad kan ha en gammal katedral som denna. Gick också upp 100 steg i en mycket smal trappa för att komma till tornets topp. Fantastisk utsikt och en mycket trött Staffan gick sakta ner. Ville att även Inger skulle gå in, men hon tackade nej. Hon skall få se alla bilderna. Tillbaka till husbilen och en kopp kaffe. Beslöt att fortsätta i morgon till Gelves där vi stått tidigare och besökt Sevilla.

For iväg på morgonen och passerade ett landskap, som var platt i början med både korkek, många tjurar och till och med svarta grisar, som betade ekollon och som sedan skulle bli patanegra skinka Vi såg också vad vi tror var olivträd. Så småningom kom vi till lite högre berg. Inte som sist men en markant förändring.

Närmade oss Sevilla och kom så småningom efter lite krångel till Puerto Gelves. Där stod några engelsmän och en schweizare. Senare kom det ännu en svensk från Svalöv och placerade sig bakom oss. Vid vårt förra besök hade vi träffat en engelsk dam, som skulle fylla 80 år och som bodde på en segelbåt på land då hennes make avlidit!

En stämningsfull bild från ställplatsen i Gelves.

Det var en speciell dam och hon bodde kvar enligt tjejen i receptionen. Vi träffade dock henne inte. Ställplatsen kostar lite och även om allt fungerade så tyckte vi att den förfallit något.

Det blev ingen tur till Sevilla, eftersom natten bjöd på ett kraftigt åskväder med regn och det regnade kraftigt till och från även på fredagen. Vi packade och for med siktet inställt på A/C Parking i Sanlucar de Barameda.

Först passerade vi den stora containerhamnen i Sevilla. Lika speciellt som förra gången att se stora fartyg där med bara en liten flod dit. Körde återigen genom ett platt landskap och stannade i Sanlucar för att handla i en stor supermarket.

Ställplatsen ligger cirka en halv mil söder om staden och blomstrar nu eftersom den tidigare populära ställplatsen i Sanlucar på en stor plan mitt i staden nu är stängd. Vi beslöt att stanna några dagar här där priset är lågt 10 euro/dygn inkl. el och perfekt wifi.

Hos Alfonso i Sanlucar de Barameda!

Den supertrevlige Alfonso i dörren till sitt Officina!!

På lördagen var det fint väder så vi promenerade nästan in till Sanlucar på stranden och såg både ungdomar, som kiteade och två större fartyg på väg till och från Sevilla. Det var en promenad på knappt två timmar och vädret var perfekt för det. Vi var trötta och belåtna på kvällen.

Nästan framme vid huvudorten Sanlucar. Dagny undrar om vi inte skall vidare.

Söndagen bjöd på riktigt varmt väder. Vi satt ute och njöt och blev nog lite påverkade av solen. Kände inte för långa promenader utan gjorde bara en kort promenad i byn och grillade på kvällen. Det blev kalkon, som var marinerad och som blev riktigt god. Ännu en lugn natt.

Måndag morgon var lite kylig, men solen sken från en klarblå himmel. Vi beslöt lite före lunchtid att ta en promenad mot Chipiona, som ligger cirka 4 km söderut.

Gick ner till stranden och såg att havet dragit sig ordentligt tillbaka, Det var torrlagt flera hundra meter ut. Vi började promenaden på stranden. Det var intressant att se ut över småsten och snäckor. Så småningom var vi tvungna att lämna stranden. Vi kom upp till ett landskap fullt med odlingar och ganska så mycket skräp längs vägen.

Med hjälp av Google Maps hittade vi så småningom gångvägen mellan Sanlucar och Chipiona. Det blev en lång vandring. Efter en och en halv timmes promenad var vi framme och sökte oss ner till hamnen där vi fann en liten krog. Varsin öl och tapas samt vatten till Dagny var välbehövligt.

Efter att ha njutit av detta blev det att vända hemåt. Det tog cirka en timme och väl hemma var vi ganska så trötta men mycket belåtna. Dagny kojade in direkt. Det blev 15.000 steg och cirka 1 mil.

Ett containerfartyg på väg ut från Sevilla i floden. Här utanför Sanlucar.

Nästa dag beslöt vi att dra västerut. Vi åkte först in till Sanlucar för att handla på Mercadona. Vi passade på också på att handla Moscatell i dunk tillsammans med en flaska Manzanilla. Mycket gott!! Därefter snirklade vi oss ut ur Sanlucar på jättesmala gator. Via Sevilla igen kom vi så småningom till ”sandstaden” Rocio. Försökte parkera vid Policia Local, men gjorde felet att ringa och fråga om det var OK. Det var det inte!! Solo camping sa dom så vi checkade in på campingen och tog en promenad i den säregna staden. Mötte ridande personer och såg oss omkring.

En eftermiddagstur till häst är mycket vanlig i sandstaden Rocio!

Grillade på kvällen och drack ett ”gott” vin för cirka 10 kronor och åt goda grishalskotletter för 5:- styck. En fantastisk skön kväll!

Så beslöt vi att åka in i Portugal med målet Falesia där vi stod för två år sedan och trivdes mycket bra! Vi var lite osäkra på hur det skulle finnas plats, men sa att det fixar sig nog och det gjorde det. Valde icke motorväg och snirklade oss fram mellan pinjeträd och olivträd lundar. Passerade skyltar med varning för passage av ”linces”. Med hjälp av lexikon kom vi fram till att det var lokatter. Det finns linces iberica och de håller tydligen till i Donanas nationalpark, som vi for igenom.

Framme vid Huelva beslöt vi att nonchalera GPS:en och tog motorväg resten av vägen till Portugals gräns. Där skall vi som utlänningar registrera oss och betala en liten avgift för att automatiskt debiteras när vi kör betalmotorväg. Smidigt!

Vägarna i början är definitivt sämre än Spaniens, men så småningom blev de allt bättre. Körde genom ett kuperat landskap och genom små fina byar tills GPS:en bad oss passera under en bro med en fri höjd av 2,5 m. Nej det var inte bra. Fick snirkla på ett antal mycket små och trånga vägar, men det gick det också.

När vi kom fram var det inga problem med plats. Dels hade ställplatsen fördubblats och dessutom hade en likadan ställplats etablerats alldeles i närheten. Bra för konkurrensen så priset är detsamma som vi betalade förra gången.

Vi kom fram på eftermiddagen och kunde ta en lång promenad på den sköna stranden. Där var det många, som badade och solade och ett antal, som fiskade också. På kvällen blev pizza, som vi köpt i Spanien och tillagade i ugnen. Mycket gott! Sov skönt och vaknade till sol och klarblå himmel. Satt ute och läste samt tog en ny promenad efter lunchen. Jag hade gått till den lilla speceributiken och köpt bröd på morgonen. Under dagen fixade jag också routern, som behagat krångla. Vi har visserligen wifi här gratis, men hastigheten är inget att skryta med.