Nu placerade för jul och nyår.

På tisdagen den 12 december tackade vi för oss i San Fulgencio. Vi har trivts mycket bra på denna ställplats och kommer gärna tillbaka.

Vi passade på att duscha och tömma tankarna efter frukosten. Betalade och for till Mercdona, som ligger alldeles nära ställplatsen. Handlade mat mm. och for sedan genom Alicante och förbi Benidorm. Just i Benidorm stod vi ju för två år sedan. Staden är full av engelsmän, men det man ser när man kör förbi är deras arkitektur. Stora höga hus med för oss märkliga konstruktioner.

Kom fram till Albir/Altea och checkade in på San Antonio Camper Park. Fick en bra plats med utsikt över havet. Åt lunch och såg oss om lite på eftermiddagen. Våra grannar var två holländska damer som var där med en husbil.

San Antonio Camper Park. Inte direkt charmig och mysig, men väl fungerande och inte så långt från Albirs affärer och restauranger

En negativ sak är att det är en bit för Dagny att gå innan hon kan kissa, men vad duktig hon är. Har nu helt anpassat sig och vid varje ställplats verkar hon förstå att man kissar inte inne på området utan väntar tills man kommer ut. Efter promenad på en trottoar kommer man fram till lite grus och då sätter hon sig med en belåten min och kissar.

Vägen in mot Albir . Visst är det trafik, men i Spanien stannar alla bilar när man står vid ett övergångsställe.

Natten lugn och på onsdagen tog vi en lång promenad in till Albir. Nästan ända ute vid La Colinas camping finns en supermercado, som har en del svenska varor. Vi saknade ansjovis till julens Janssons frestelse, men det fanns där. Där fanns även OP Andersson så det blev en liter sådant också.

Vi visste att Ranko och Marianne checkat in på La Colina, men också att dom hade lite problem med sin el efter att ha installerat Lithiumbatterier så vi avvaktade med att besöka dem. På hemvägen slog vi oss ner på en öppen restaurang och jag beställde Caesarsallad, medan Inger beställde en hamburgare. Vilken skillnad! Min sallad var gudomligt god, medan Ingers burgare smakade nada! Inte ens efter att ha kryddat den blev den godkänd.

Rörig bild, men fantastisk Caesarsallad!

På torsdagen checkade vi ut och for till La Colina för en pratstund med Ranko och Marianne. Det blev ett kärt återseende och vi pratade nog en dryg timme innan vi satte kosan mot Peniscola. Efter en stunds körande så beslöt vi att göra denna etapp till två! Bland annat blåste det mycket starkt med sidvind så att jag som körde hade svårt att hålla bilen på vägen. Inger som satt bredvid tyckte det var obehagligt,

I Albir hade man pyntat denna rondell med figurer, som troligen lyste på kvällen.

Vi for ner mot kusten efter Cullera och stannade på natten på en enkel ställplats La Marina i El Saler. Det finns tömningsmöjligheter och en enkel dusch samt toalett. Jag tog Dagny på en promenad in till samhället och hittade en anspråkslös supermercado som lovade att ha färskt bröd nästa morgon. Inger lagade en jättegod kycklinggryta till middag. Trots att det blåste mycket hade vi en skön natt eftersom vi parkerade i lä av andra husbilar och granntomtens träd.

”Supermercadon är inte stor men innehavaren trevlig och vi fick vårt bröd!

På morgonen tog vi en promenad och handlade bröd. Innehavaren var om jag förstod honom rätt från Marocko. I övrigt hade affären inte mycket att bjuda på. Vi körde efter frukosten runt och delvis genom Valencia. Valde icke motorväg och kom så småningom upp på autovian som tog oss till Peniscola. Där kom vi fram alldeles efter lunch till Camping El Eden och fick en karta så vi kunde gå runt och välja ut en passande plats. Campingen har en sydlig och en nordlig del. Vi började i norr och hittade en plats som verkade bra. Gick in och berättade vårt beslut. Det fanns ganska många lediga platser. På eftermiddagen gick vi ett varv på den sydliga delen och hittade ingen annan plats som var bättre än den vi valt.

En fin plats på Eden med sol. Här kommer vi att stanna ett tag!

Tog en promenad på strandpromenaden och konstaterade att den har stranden på ena sidan och hotell på den andra. Knappast något hotell eller restaurang var öppna. Det var ganska blåsigt och lite kylslaget. Platsen är dock stor och det finns rinnande vatten på varje plats samt fina duschar, diskmöjligheter och toatömning nära samt gott om varmt vatten i både dusch och disken.

På lördagen gick vi en lång promenad för att komma till Mercadona. Gick nog lite galet för det tog lång tid och väl framme där kom en av våra grannar på campingen och berättade om en kortare väg. Jag satte mig ute med Dagny medan Inger gick in och påbörjade handlingen. Satt skönt i solen och pratade med folk. Det var många som kom fram och pratade men jag avböjde alla försök att få lite pengar. Inger kom ut och jag gick in och köpte bland annat räkor till kvällen.

På söndagen tog vi en promenad i området men satt också ute i solen och läste samt hade allmänt mysigt. Det finns ett par svenska bilar men annars är det mest holländare och tyskar samt några fransmän vad vi kan se. Campingen är riktigt stor.

Vi tog dock en promenad ut och fastnade på en öppen liten restaurang, som annonserade att de hade Mojito. Beställde varsin och satt ute och drack dem. De var mästerverk och definitivt de godaste vi druckit. Kostade 7 € styck, men det var de värda.

Dagen gick ganska fort och det vart åter kväll. Dagny har haft ont i ena ögat sedan San Fulgencio när vi tog en promenad i skogen där. Inger misstänkte att hon fått ett stick i ögat när hon stötte emot en buske. Därför beslöt vi uppsöka en veterinär.

På väg till veterinären passade Inger på att mata lite änder. I bakgrunden några av de tomma hotellen.

På måndagen tog vi återigen en promenad för att leta upp veterinären vi besökte för två år sedan. Hittade inte den men en annan. Det visade sig att det var en mycket trevlig veterinär och en minst lika trevlig sköterska. Efter lite väntan undersökte han Dagny och fastslog ganska direkt att hon hade en skada på hornhinnan. Ingers diagnos var alltså helt rätt!! Vi fick fem mediciner som skulle droppas i ögat efter ett tight schema. Vi hoppas och tror det skall gå bra. Min bror Albert bekräftade att det nog borde kunna lösa sig på ganska kort tid så vi är förhoppningsfulla.

Lite julpynt har vi i alla fall!

Så här kommer det att fortsätta med promenader och cykelturer samt att läsa böcker mm. Någon julstämning har vi knappast även om vi pyntat bilen med lite kulörta kulor och en lysande tomteluva samt en liten elektrisk adventsstake, som vi köpte på en marknad i Karlstad. Grannbilarna däremot har många pyntat i ett överdåd av blinkande ljus mm. Många har också hägnat in sin plats eftersom dom stannar här långa tider.

Och vår lilla tomteluva, som lyser så hemtrevligt!

Nu får vi önska alla hemma En God Jul och Ett Gott Nytt År så återkommer vi någon gång nästa år. Preliminärt stannar vi här till någon gång i januari. Det går verkligen ingen nöd på oss. Vi har värme i bilen om vi skulle behöva och på dagarna skiner solen för det mesta och temperaturen ligger på runt 15-18 grader.

10 comments on Nu placerade för jul och nyår.

1. God fortsättning!
    Hoppas Dagny mår bättre nu.

Här hemma blåser det rejält så ”Öresundsbron” varnar för hårda vindar.
    Jag firar en lugn jul.
    kram

2. Jag har firat jul ensam. I Grekland kan man inte be någon att komma över på en kopp kaffe, utan där måste man bjuda ut folk och då får JAG betala. Tycker det blir billigare att dricka hemma. Gott slut och ett GOTT NYTT ÅR från ett kallt Grekland.
    Sitter även ensam och väntar in det nya året.

1. Det var mycket trevligt att prata med dig nyss!
      Nu ser vi framåt och vi önskar dig Ett Riktigt Fint och Gott Nytt 2018!