Ny resa söderut

image_pdfimage_print

Vi har en längre tid planerat att tillbringa vintern i söder. Har bokat in oss på Camping Eden i Peniscola under perioden 15 dec – 1 jan. Längre gick det inte att boka då man inte hade priserna för 2018.

Vi har också planerat att åka ner tillsammans med våra vänner Kent och Gunilla Dymne från Oskarström. Hur vi åker ner har vi inte planerat utan får bestämma allt eftersom. Vi hade i vilket fall som helst bokat in oss på Stena Nautica från Varberg till Grenå den 17 okt på kvällen.

Packade bilen under helgen och kom iväg runt 15 till Varberg. Det gick fint att köra upp även om vädret var något blåsigt. Det skulle blåsa upp till 17 m/s på natten så visst kunde det gunga. Men därav blev intet. Båten var trevlig och vi åt gott i restaurangen men sedan var det bara att vänta. Planerat var att vi skulle komma fram vid midnatt och med liten förskjutning anlände vi till Grenå.

Vi körde av och parkerade på den stora planen i anslutning till färjeläget. Några lastbilar parkerade också där. Sov gott och det var lugnt hela natten.

Två bilar parkerade över natten på färjelägets plan!

Beslöt att köra vidare och mötas i Ringköping. Det funkade bra och vi kom fram till hamnen med en utmärkt ställplats ungefär samtidigt. Gick ut på eftermiddagen och tittade på den fina staden. Mycket folk för att vara mitt i veckan. Tog varsin röd pölse och en öl på Havnekrogen. Hela dan var mulen med korta regnperioder, men ganska så behaglig. Ringköbing är en stad vi gärna återvänder till. Planerade morgondagen tillsammans med Dymnes. Om det är fint väder tar vi vägen utanför Ringköbingsbukten ner mot Tyskland.

Dymnes med Chicco och Inger med Dagny i Ringköbing.

Kunde inte låta bli att ta en bild av denna staty.

Det blev kanske inte så fint väder men vi for ändå den vägen. Det var mulet och vägen gick mot Ringköbingsbukten så man såg inte så mycket av Västerhavet. Intressant var dock landskapet med sanddyner som var gräsbevuxna.

Danskt stilleben!

Vi for ner till den tyska gränsorten Aventoft där det finns en Calles. Precis vid gränsen stoppades vi av ett antal poliser, som bara ville kolla våra pass. Lite konstigt eftersom vi trodde det var in till Danmark, som danska poliser skulle kolla.

Inköp på Calles och sedan vidare till en ställplats vid ett gammalt (1600 talet) slott Roter Hauberg vid en nationalpark. Där parkerade vi och tillbringade en lugn natt,

Roter Hauburg.

Morgonen därpå tog vi vägen via Glueckstadt och Elbefärjan, Efter färjan handlade vi i Netto Discount som var välsorterad, Målet var en ställplats i Lamstedt. Där fanns en gratis ställplats med tillgång till el. På eftermiddagen var trafiken livlig med jättestora traktorer och släp. De slutade dock att köra senare på kvällen.

Vi övernattade med el och beslöt på morgonen att fortsätta in i Holland. Dymnes hade sett att vädret var inte positivt den närmaste veckan och beslöt att ta snabbaste vägen mot Spanien. Vi skiljdes åt men kommer att ses senare är vi övertygade om.

Själva hade vi skrivit in en camping med ACSI nära Zwolle. Den hette Vakantiepark Riviera. Kom dit efter ha kört motorvägar och konstaterat att svårigheten att bygga motorväg i Holland måste vara nästan obefintlig. Det är bara att rulla ut asfalten i det platta landskapet.

Väl framme fick vi veta att Dagny skulle kosta 5 euro medan bil och vi kostade 17 euro totalt. Ingen kunde förklara varför en hund skulle debiteras separat. Fick anvisat olika platser och fann en bra plats. Campingen består av massor av stugor som till viss del var bebodda, men i övrigt var det nästan tomt.

På morgonen efter tömning av toa och duschning gav vi oss av mot Frankrike. Vi stannade på en ställplats i södra Belgien vid en kanal vid Thieu. Vi fick god plats och efter oss kom ytterligare ett antal husbilar. Lugnt och stilla men ingen service och heller inga kostnader. Två bebodda pråmar låg förtöjda.

I morgon skall vi pröva på en France passion ställplats.

Körde på icke motorväg genom cirka 100 franska byar med ofta ganska smutsiga vägar och bilen ser ut därefter, Vi stannade för att tanka i en by på gränsen mellan Frankrike och Belgien. Där låg också en liten butik med en ständig ström av kunder. Kunde inte låta bli att gå in. Man sålde mest tobak i stora burkar (ca 3-5 liter) men också öl. Köpte själv Leffes öl för framtiden.

Butiken som sålde tobak och vin mm.

Borgmästaren i Frankrike. På andra sidan gatan fanns borgmästaren i Belgien!

Väl framme vid ställplatsen var huset mörkt, men i en byggnad vid sidan om bodde en gammal dam, som jag gissade var modern till ställets innehavare. Anmälde vår ankomst och beslöt att stanna. Sov gott hela natten och på morgonen träffade vi ägaren som på stapplig engelska sa ”Good parking” vilket jag tydde som att vi hade varit välkomna.

Ingen hemma men visst var det fint. På morgonen kom dock innehavaren och önskade oss god fart!

Sedan en ny dag med icke motorväg, Det blev ånyo massor av kor, som kollade oss samt gigantiska fält med majs. Vi avslutade dagen söder om Rennes på en kommunal ställplats i Cesson Sevigne med tömning och vattenpåfyllning. Tog en lång promenad med Dagny i parken nära ställplatsen. Ganska svalt och dimmigt!!

Nästa dag –onsdag- beslöt vi att köra motorväg. Det gick smärtfritt och efter tankning i en Super U tank till ett ganska bra pris kunde vi byta ut kor och majs mot vinfält. Avslutade dagen i Benet på en kommunal parkering med både tömning och en stor Intermarche butik. Temperaturen hade under dagen legat allt högre och högre. På kvällen var det 30 grader och solen sken från klarblå himmel. Handlade i butiken och njöt av kvällen som blev lite svalare.

Startade nästa morgon utan att köpa baguette (mitt fel). Körde sedan till Dynes de Pilat som är Europas högsta sanddyner 110 m. Kom dit och vi var inte ensamma. Det är årligen omkring 1 miljon besökare per år. Märkligt att dynerna klarar denna belastning. Vi klättrade upp och tog lite foton. MÄKTIGT var det.

Tröttna men belåtna att vara uppe på dynerna.

Efter det körde vi till Biscarosse och parkerade på en husbilsställplats som var en vanlig parkering. Åt gott hemma och planerade att tvätta husbilen i morgon eftersom vi passerade en självtvätt och bilen är inte måttligt skitig.

På fredagen började vi efter en lugn natt med att jag gick för att köpa en baguette. Det var marknad alldeles i närheten och där fanns även boulangerie. Fick en baguette och gick hem för att äta frukost. Sedan tog vi en runda på marknaden med massor av korv, charkuterier, kläder, blommor och vad du vill.

Efter rundan beslöt vi att leta upp biltvätten. Det slutade med att vi passerade marknaden tre/fyra gånger innan Inger beslöt att navigera med Google Maps. Hon brukar inte klara navigering särskilt bra, men nu blev jag imponerad och Inger är fortsättningsvis Shantys navigatör!!

Vi visste egentligen inte var tvätten låg, men helt plötsligt sa Inger att här skall den vara och det var den! Det är en ”Blue elephant” tvätt där man stoppar in pengar och sedan får använda högtryck med varmt vatten och tvättmedel, borste, högtryck med rent vatten och slutligen en avsköljning med vax! Bilen blev som ny!! Vi hade siktat in oss på en camping i St Jean de Luz nära den spanska gränsen. Kom dit vid 16.30 och fick en hyfsad plats. Kunde koppla in oss på el och wifi. Det blev en lugn kväll och vi kunde ladda upp våra paddor, datorn och skäggklippen. I morgon så blir det Spanien men det kommer vi att ta upp i nästa brev.