Nytt liv – nu husbil

image_pdfimage_print
Nu är det dags att ändra tema på vår gamla hemsida. Vår båt Shanty seglar vidare med sin nya ägare. Vi var på Råå i helgen och tittade till Shanty som låg uppe och såg välskött ut. Grannbåtens ägare berättade att den nye ägaren Tomas var där ofta och att han verkade mycket intresserad av sin båt. Vad skönt det känns! Vi har ju blivit med egen husbil nu och tänkte fortsätta med berättelser om vårt nya liv med husbilen. Kan väl som vi skrev tidigare kalla henne Shanty också så blir det inget krångel med den här sidan!

Annars så är det en Adriatik 660 SL från 2005. Hon (Ja vi kallar henne hon och säger fortfarande ”båten” om husbilen) är ca 7 m lång och har bland annat separata kojer akterut med möjlighet att bygga ihop dem. Lägger ut lite bilder så alla som läser detta skall kunna bekanta sig med henne.

Adria Coral 660SL

Det är en 7 år gammal bil, men ser helt ny och fräsch ut. Det beror på aktsamma tidigare ägare och det faktum att hon bara körts 2.500 mil. Bilen ä byggd på ett FIAT chassi och det är det absolut vanligaste chassit för husbilar.

Adria Coral 660SL Sittplatserna

Hon är delintegrerad vilket betyder att man börjar med styrhytten (förlåt förarhytten) och underredet och bygger dit husdelen. Det finns också alkovbilar, som vi lite respektlöst kallar ”bulebil”. Här har man byggt på en bula över förarhytten och där har man en stor dubbelkoj. Det är en mycket vanlig biltyp för familjer med barn.

Den sista varianten av husbil kallas helintegrerad. Då har man byggt om hela förardelen så den är helt integrerad med husdelen. I detta fall har man vanligen en nedsänkbar dubbelkoj över förarsätena. Det var också en sådan vi hyrde första gången vi var ute med husbil. Vanligen är det mycket stora husbilar som har detta byggsätt, men det finns också mindre varianter på ca 6 m.

Adria Coral 660SL pentryt och kojerna akterut.

Det var en kort inledning i husbilskonstruktionerna. Det kommer säkert mer framöver.

Vi köpte henne i höstas i Borås av två mycket trevliga familjer. De hade i sin tur ärvt bilen av kvinnornas far. Eftersom vi kollat av husbilsmarknaden en längre tid sedan vi hyrde i somras (2011) så visste vi vad vi ville ha som första husbil. Beslutet var enkelt när vi såg den och provkörde den. OK vi tar den sa vi till säljarnas stora förvåning. Priset var prutat och klart, men dom trodde vi ville se den i dagsljus.

Vi åkte hem och trollade fram pengarna till köpeskillingen. När det väl var klart så var det bara att ta tåget upp och ta över bilen. Vi körde ner den till Ängelholm och både Inger och jag körde den var sin bit.

Nu var det som sagt höst och vi fixade en vinterförvaring under tak så det var bara att köra dit den och avregistrera den. Där fick hon stå under vintern och jag installerade en solpanel för att få batteriladdning utan 230 volts anslutning när vi står stilla. Vidare monterades en back-kamera, men den är bara monterad och inte ansluten än. Bakåtsikten är obefintlig eftersom det inte finns någon ruta bakåt och vi bara har de yttre backspeglarna att lita oss till.

Så kom då mars månad och det var dags att plocka ut vår husbil! Körde direkt ner till hamnen där vi stod uppställda först på parkeringen och sedan uppe vid klubbhuset. För övrigt där som vi parkerade vår hyrbil i somras. Vi sov också över där en första natt och provade på hur det kändes. Det kändes jättefint och vi kunde konstatera att kojerna var jättefina, men som vanligt när jag vände mig för att inta en ny sovställning så gungade bilen till och Inger vaknade. Det finns stödben som man fäller ner bakom hjulen. Dom var inte fixade så det blev till att gunga lite på natten.

Här står vi i Skanör i hamnen!

Sedan dess har vi tillbringat en helg i Skanör med grillning och långa strandpromenader samt en helg på Råå med en lång promenad men därefter hemfärd för att det blev ganska mycket regn. Slutligen har vi hittat en plats där vi kan förvara bilen under veckorna och även under kommande vinter. Det känns skönt!

På en av promenaderna
 Min dotter Lottens bil körde jag ner till Italien igen efter att ha förvarat den över vintern. Det blev bara några korta turer till Österlen med den. Passade på att göra en reparation eftersom ”bulan”  i den hade krockat med en grind hemma hos Lotten.

Årets första grillning kändes fint fast vi fick också nyrökt lax från butiken i hamnen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *