Till Gotland och släkten i norr!

image_pdfimage_print

Torsdagen den 20 augusti startade vi vår försenade färd mot Gotland. Den var ju avsedd att ske i början av maj, men som jag skrivit om tidigare så blev den uppskjuten. Bra var väl det för vädret då var inte bra, men nu sken solen och det var varmt och skönt i både luft och vatten!

Vi kom iväg före lunch och satte kursen mot Oskarshamn. Färjan skulle ju gå på fredag förmiddag! Tankade hemma i Ängelholm och Inger hade förberett ett antal middagar, som vi kunde plocka in i frysen.

Framme i Oskarshamn styrde vi kursen mot en officiell ställplats i hamnen. Jösses så tråkig den var, På kajen mitt emot Gotlandsbåten fanns några rutor där vi skulle parkera. Inget mer, men betala skulle vi i ett hamnkontor! Det kom en bil till och dom kom fram till att det var trist dom också. Så vi for runt staden till söder om färjeläget. Där fanns ett hotell och en småbåtshamn där vi valde att stanna.

Gotland_01
Parkerade nära en småbåtshamn i Oskarshamn.

Vi blev totalt 4 bilar på natten som var stilla och lugn. På morgonen efter frukost och Dagny promenad körde vi fram till färjeläget och checkade in samt fick stänga gasolen och försegla gasolutrymmet. Jag hade tänkt på att stänga kylskåpet innan.

Gotland_1
Färjan backar in försiktigt för att tömma sin last och få ny!

Ombordkörningen fungerade utan problem och vi kom upp till djurplatserna. Där sitter man gott och det vimlar av hundar och en och annan katt. Visst kan man ha sitt djur kvar i bilen och titta till det en gång under resan, men vi föredrog att ha Dagny med oss. Handlade lite att äta och hade en mycket lugn överfart på ca 3 timmar!

Gotland_2
Inger och Dagny sitter i den fina djurkupén. Några hundar till, men när vi åkte hem till Nynäshamn var det fullsatt.

Framme i Visby fortsatte solen att skina och vi for fram till den föredömliga stationen för tömning av tankar och vattenpåfyllning. Fortsatte sedan upp till Mötespunkt Gotland där Perolof Peo Jacobsson och Naemi Haglund väntade på oss. Vi hade bestämt träff för att dom skulle ge oss lite guidning till vår kommande vistelse på Gotland.

Inger har inte sett Peo på nästan 40 år, men vi fann varandra direkt och dom gav oss massor av tips. Det var en trevlig stund innan dom åkte ner mot Klintehamn där Peo bor. Själva for vi norrut och landade först i ett köpcentrum alldeles utanför ringmuren där vi handlade lite. Sedan fortsatte vi till Krusmyntagården.

Gotland_5
Peo guidar oss!

Det är en affär med restaurang och en kryddträdgård. Vi var välkomna att stå där över natten så vi satte oss vid ett bord och åt räkmacka med Visby öl. Mycket gott!! På parkeringen där vi stod finns ingen service, men fräscha toaletter finns där som vi kan använda! Enda nackdelen var att inflygningen till Visby flygplats går direkt över gården, men man slutar flyga vid 22 tiden!

På lördag for vi söderut och tog oss upp på Högklint, som är Gotlands högsta punkt. Usch så brant det var! Jag gick ner på getsvältan, som är en brant trappa ner till en platå. Tidigare betade getter där och dom frestades att ta sig ner till det grönare betet på platån. Dom kunde inte ta sig upp så dom svalt ihjäl där nere. Därav namnet!

Utsikten är fantastisk både norrut mot Visby och söderut. Det finns inga skyddsräcken, så man får ha uppsikt över barn och hundar. Jag blev jätteorolig när Inger gick fram mot kanten för att se bättre. Min höjdrädsla har blivit värre med åldern!

Gotland_3
Inger på Högklint och mitt hjärta stannade nästan!

Efter det fortsatte vi söderut via Tofta Strandbad ner till Klintehamn där vi checkade in på ställplatsen i hamnen. Där finns el och vatten och den drivs av båtklubben. På kvällen gick vi till Peo och Naemi och fick en jättegod köttfärspaj.

På morgonen hade vi stämt träff med Peo och Naemi, som skulle visa oss vägen till Peos stuga på södra Gotland. Först tog de oss med på en tur längs kusten. En fantastiskt fin väg där vi kunde se ett gammalt fiskeläge Ekstakusten och Stora och Lilla Karlsö. Varje gång vi stoppade fick vi en orientering av Peo.

Gotland_6
Inger och Naemi på Ekstakusten med Stora Karlsö i bakgrunden!

Han tog oss också till Margus i Hablingbo, ett ställe som sålde mycket gotländskt från trakten runtomkring både hantverk och grönsaker. Bland annat inhandlades fårskinn till sätena i husbilen! Sedan fortsatte vi ner till stugan, som ligger vid ett litet fiskeläge Grundården. Mängder av sjöfågel lyfte när vi kom fram. De satt på de stenar som finns längs kusten där.

Gotland_8.
Huset vid Grundårdens fiskeläge. Här trivdes vi mycket och tillbringade totalt tre nätter där.

Ingen bor i fiskeläget, men det ligger lite båtar. Vi blev mycket förtjusta i platsen och kände att vi trivdes jättebra där. Vi badade när Peo och Naemi åkt och hade en fin eftermiddag och kväll.

Gotland_10.
Solnedgång över havet vid Grundården.

På måndagen tog vi en dag då vi bara satt i solen och läste samt gick ut på bryggan i fiskeläget och badade. På kvällen blev det grill. Eftersom det blåste lite och det inte hade regnat på länge satt jag nere vid strandkanten och grillade. Grillade torrt utan grillolja och det blev jättefint!

Gotland_7
Två stugor och en husbil. Det är allt!

Gotland_9.
Fiskeläget Grundården på Näs. En bil till och det var några ungdomar från Stockholm med rötterna där!

På tisdagen gav vi oss av och besökte först Öja kyrka. Vacker och gammal med den karakteristiska utformningen som vi sedan lärde känna. Höga och smala torn och en vacker kyrkosal!  Efter det stannade vi vid Naturum och gick in. Mycket intressant och fint upplagt. Där lärde vi oss mycket om Gotland, dess historia och djurliv! Vi var också inne i Vamlingbos prästgård där Lars Jonssons målningar och litografier visades.

Sedan for vi vidare för att beskåda Hoburgsgubben. OK där stod han med gulmålad näsa, men senare fick vi se många fantastiska raukar. Vi passade på att äta på Majstregården. Utvändigt ser den ut som en turistfälla, men maten var superb. Jag åt lammgryta och Inger tog vitvinspocherad lax. Ypperlig service också. Rekommenderas!!

Gotland_11.
Hoburgsgubben! Något överreklamerad! Någon hade roat sig med att måla näsan gul.

Gotland_12.
Majstregården som serverade mycket god mat.

Efter det for vi vidare norröver på östra sidan. Första stoppet vid Holmhällar där vi parkerade nära ett pensionat, som funnits länge och vars längsta stamgäst kommit dit i nästan 50 år varje sommar. Annars var det inte så häftigt, så vi fortsatte vidare norrut. Kvällen avslutades i Ljugarn, där vi tog in på en camping. Det visade sig vara en både trevlig camping nära en fin strand och dessutom med hyfsat pris! Stekte bacon och ägg på vår lilla Biltemaspis utanför husbilen för att inte få alltför mycket os inne i bilen. På kvällen regnade det!

Gotland_13.
På stranden vid Holmhällar fanns flera raukar och dessa fiskehyddor helt konstruerade i sten. Taken var flata stenar, som det finns så mycket av på Gotland.

Onsdag morgon efter morgonbestyr satte vi kurs mot Sysne. Där finns en fiskaffär, som Peo rekommenderade. Deras rökta flundror och laxfenor skulle vara jättegoda. Vi kom dit och förstår att något måste dra folk dit för affären var mycket liten och låg avsides. Ett litet fiskeläge med ett museum och två pirarmar var det enda som fanns där.

Gotland_14.
Den populära fiskeaffären i Sysne.

Gotland_15.
Fiskdisken med rökta flundror, laxfenor och mycket annat gott!

Vi köpte flundror och laxfenor samt några gröna musslor. Därifrån en runda kring Östergarn och Katthammarsvik innan vi stoppade vid Dalhems kyrka. Där började vi med lunch på flundrorna och sedan gick vi in och tittade på denna gamla kyrka från 1600 talet. Som ingenjör förundras man hur en sådan kyrka kan byggas. Hur kunde allt komma på plats från ytterskal med kolonner till alla små detaljer och målningar!

Gotland_16.
Lunch på flundra och grön mussla båda rökta och goda!

Efter det fortsatte vi norrut till Slite där vi tankade och handlade i en Coop butik. For sedan vidare mot Furillen, som är en udde, vilken vi definitivt missat om inte Peo rekommenderat den. Små vägar förbi ett kalkbruk (?) ut till yttersta udden. Hade det inte blåst så kunde vi väl ha stannat där över natten. Beslöt dock att fortsätta till Fårösund. Där parkerade vi i hamnen. Det är en ställplats enligt HBK, men det såg övergivet ut. Två telefonsamtal dels till någon på Visby gästhamn och sedan till en person i Fårösund rätade ut frågetecknen.

Gotland_17.
Husbilen Shanty vid vägs ände på Furillen. Hade det inte blåst så hade vi väl kunnat övernatta där!

Kommunen vill inte ha husbilar i hamnen utan vill att de skall stå i småbåtshamnen. Visby gästhamn vill ha arrende och tycker däremot att det vore bra om man kunde upplåta plats åt husbilar. Diskussionen lär fortsätta och kanske nästa år finns klara besked. Vi kunde dock stå kvar utan någon service och gratis.

På morgonen därpå så tog vi färjan över till Fårö. Ingen kö alls. På sommaren är det troligen mer kö då vi såg skyltar efter vägen som informerade om kötiden upp till 2 timmar en bit från hamnen. Väl över tog vi till vänster mot Lauterhorn. Där finns en liten hamn, som upplåter plats åt husbilar. Inget för oss för det såg ödsligt ut och blåste rätt friskt.

Vi fortsatte mot Digerhuvud och ända ut till Langshammars naturreservat. Det blev många och ibland spektakulära raukar som vi såg. Passerade också en bondgård med någon sorts kvarn, som jag förmodar skulle drivas av djur. Vi fortsatte runt ön och kom fram till östra sidan och Fårö fyr. Där skulle vi gått norrut på en liten väg, som mynnar i en stor badstrand, men vi missade det och gick bara ut till havet österut och tittade på vågorna!

Gotland_18.
Dessa fantastiska raukar. Här vid Langshammars naturpark!

Gotland_19.
Och vem föreställer denna uppnosiga gubbe?

Vi avslutade dagen på Sudersands camping. Mycket fin och välordnad med förstklassiska hygienutrymmen. På natten regnade det ett behövligt regn till det torra Gotland.

Fredag morgon var det åter fint väder och efter dusch och tanktömningar for vi till färjan för överfart till Gotland. Kom på nästan direkt och for vidare mot Blå Lagunen. Det är ett gammalt kalkbrott, som fyllts med vatten. I dag var det inte blått utan resterna av nattens regn gjorde marken blöt och vattnet var ganska grått. Det stod några husbilar där och lite personbilar, men vi kände oss inte hågade att stanna.

Färden fortsatte vidare till Visby för handling. Utanför Kneippbyn åt vi lunch i bilen. Sedan bar det raka vägen till Grundården där vi övernattade. Lördag morgon mötte oss med sol och det blev ett dopp. Det fanns omkring 80 får som gick i närheten. Dom hade vi hört under natten utanför husbilen. Peo kom och gjorde oss sällskap några timmar.

Det började närma sig avfärd så på lördagen for vi in till Visby för en rundvandring. Åt en bakad potatis på en liten restaurang. Efter det kollade vi Park and Stay nere nära färjan. Tyckte det såg trist ut så vi for tillbaka till Krusmyntagården där vi stod första natten!

På söndagen åkte vi in till Visby ännu en gång för att sedan återvända till Krusmyntagården igen. Där åt vi först buffén som var god och efter det saffranspannkaka med salmbärssylt. Ingen höjdare, men gott att ha smakat på. På natten fick vi nytt regn och ganska många flygplan eftersom det pågick en militärövning.

Gotland_20.
Genom Österport tog vi oss in till Visby!

Gotland_21.
Det underbara med Visby är att man bevarat ruinerna inne i staden. Här S:ta Karins mäktiga valv!

Gotland_22.
Kunde inte låta bli att plåta denna kisse!

Gotland_23.
Visby – rosornas stad. Här Fiskargränd!

Så var det dags att stiga upp tidigt. Färjan gick 07.30 så vi gick upp vid 6 tiden. Tömde tankarna på den fina tömningsstationen innan färjan. Sedan hade jag lite krångligt att hitta rätt kö. Det gick en båt till Oskarshamn och en till Nynäshamn dit vi skulle. Stod först i fel kö, men allt ordnade sig. Nu var det mycket regn och tjejen i incheckningen sa att Gotland gråter för att ni skall åka!

Turen var händelselös. Vi åt en kraftig frukostbricka och snart var vi i Nynäshamn. Där körde vi av och öppnade gasolkranen som varit stängd under färjeturen. Kom fram till Gävle på eftermiddagen och fick äta middag tillsammans med familjen.

Sov gott i husbilen, som stod parkerad utanför deras hus. På morgonen frukost och sedan var vi mest inne eftersom det regnade hela dagen. Kul att leka med barnen och framför allt se hur de vuxit både kroppsligt och personligt. Nu är dom fyra och tre år! På kvällen fick vi stopp i elen. Bodelsbatteriet hade laddats ur på samma sätt som under påsken. Då hade vi dock värmen på under tre nätter. Jag bedömde att det var dags för ett nytt batteri!

Torsdag regn, men det klarnade upp. Jag kunde åka till Biltema och inhandla ett nytt bodelsbatteri. Installerade det och vi kunde ägna dagen åt de små ! Tog en lång härlig promenad och lekte på lekplatser. På kvällen blev det japansk mat, som Andreas fixade (köpte).

Gotland_24.
Inger, Klara och Charlie jobbar med paddan!

Fredag och vår Gävlevistelse skulle avslutas. Efter frukost och dusch satte vi oss i bilen och for söderut. Passerade Uppsala, som har en station där vi kunde fylla en tom gasolflaska. Sedan in i Stockholmstrafiken då vi återigen kände att vi är gynnade, som bor i Ängelholm. Hittade adressen till Davids och Emmas nya lägenhet. Hittade dock ingen parkeringsplats utanför huset utan vi fick åka ner till en större gata där vi parkerade utanför ett nybyggt tåggarage.

David kom och hämtade oss. Deras nya lägenhet är inte stor men vi föll direkt för den mysiga stämningen och härliga utsikten. Trots att det är en lägenhet på det nedre planet kan man se ut över trädtopparna. Huset ligger nämligen högt upp på ett berg. Härlig mat lagad av i första hand Emma fick avsluta kvällen.

Gotland_25
Emma och David lagar mat , håller Dagny och gillar varandra!

På morgonen fick vi frukost hos dem innan vi styrde mot Tyresö där Patriks familj bor. Vi körde upp på deras infart och kopplade upp oss på elen och inväntade  familjen.

Lördag och söndag tillbringades hos Patriks familj och innehöll god mat, fotbollsmatch med  Jossan som Tyresö vann och senare film, som visade en talangfull Alice på dansuppvisning. Vi fick också teckna oss för lite jultidningar samt vara med om när Jossan övertygande vann kampen om att få ett kristallglas att ljuda!

Gotland_26
”Mästaren” Josefin slog oss alla i att få kristallglaset att ljuda med en vacker ton!

Efter en trevlig och mysig helg var det bara att äta frukost på måndag morgon och duscha innan vi styrde mot Norrköping för att hälsa på Bosse och Bitte. Där bjöds vi på hemlagad korv med potatis och pepparrotssås. Mycket gott och trevligt!

Sedan for vi mot Borghamn, där vi förra året köpt jättegoda Vätternkräftor. Tyvärr var dom slut när vi kom dit, men vid Vadstena finns ett kräftkokeri och där kunde vi köpa ett kilo för 300:-. Halva kilot åts sedan på den fina ställplatsen i Askersund. Resten åts hemma på onsdagskvällen.

Gotland_27
Parkerade på den fina ställplatsen i Askersund. Det var nästan fullt när vi kom. Bara en plats fanns ledig. På morgonen när de flesta åkt togs bilden. Notera väl utmärkta platser med elstolpe. Sen fanns det en fin serviceanläggning!

Vi skulle fara till kusin Gunilla med dotter Tove på Lilla Askerön utanför Stenungsund, men fick inte kontakt med henne så vi fick välja att chansa eller åka hem. Valde det sistnämnda och kunde köra in husbilen i garaget vid 19 tiden.

Vi konstaterade att vi haft nästan tre jättefina veckor. Gotland är för mig inte bara ett namn på en ö utan har nu fått ett innehåll, som jag gärna besöker igen. Inger har tidigare varit där men fick se många nya ställen!