Upp till Bohuslän och hem igen

image_pdfimage_print

Helgen den 1-2 augusti for vi först ut till ”vår” favoritplats Ranarpsstrand. Det stod ett antal husbilar där redan men platsen längst till vänster var ledig. Den ligger direkt i anslutning till naturreservatet där Skåneleden går och där vi alltid går en lång runda med Dagny.

Vi hade först köpt fyra smörrebröd från Snitten i Vejbystrand till lunch. Sedan promenad med Dagny. Vädret var tyvärr ganska blåsigt så vi beslöt att på söndag fara vidare. Först passerade vi förbi Svanshall, men där var fullt (4 bilar). Körde vidare och hamnade i Höganäs! Många bilar, men gott om plats och mycket välordnat.

Promenad i det ganska fina vädret och grill på kvällen. Grannbilens besättning skulle på bröllop i Väsby och ringde taxi för att komma dit. Tji! Det fanns ingen ledig taxi förrän kl 18 då bröllopet började. En av killarna i roddklubben ställde dock upp och skjutsade dem ut. Det är service!!

Vi for hem efter en ”enkel” men trevlig helg!

På onsdagen den 5 augusti hade jag gympa på förmiddagen. Går med i en hjärtgympagrupp som faktiskt är riktigt bra. Efter det hämtade jag Inger och Dagny efter att ha tankat vatten mm i husbilen och vi for till en ny hamn. Denna gång blev det Grötvik nära Halmstad ! Fick en bra plats och fann hamnen riktigt trevlig.

Gick en runda och tittade på en wakeboarduppvisning i ett gammalt schakt som bildats när man behövt sten till det närliggande gamla stenhuggeriet. Nu var det vattenfyllt och man hade riggat upp en draglina tvärs schaktet . Med hjälp av en elmotor kunde man dra en hänglina så att personen på wakeboarden kunde köra fram och tillbaka. Han som var aktiv då var ett riktigt proffs och gjorde både hopp och häftiga svängar!

Bohuslän_1
Wakeboard uppvisning i Grötvik. Imponerande skicklig kille!

På torsdag morgon for vi upp till Bohuslän. Vi tog som vanligt kustvägen i stället för motorvägen. Lunchade i Bua, där vi stått tidigare. Framme i Skärhamn frågade vi på kommunhuset om man arrangerat någon ställplats. Nej inte än men man kunde parkera gratis vid den gamla biografen eller vid kommunhuset. Det blev biografen!

Bohuslän_3
Den gamla biografen som visar filmer lite då och då. Där finns också skateramper, som vi var oroliga skulle förstöra vår nattsömn! Men den blev lugn!!

Biografen ligger vid den gamla fotbollsplanen, som nu är parkeringsplats. Jag ville gärna gå en nostalgitripp för att visa Inger vad jag upplevt som barn. Vi gick och såg Skärhamns bryggeri och vattenfabrik som låg vid familjen Holmbergs hus. Där snattade jag och mina bröder läsk innan vi blev upptäckta. Inger kunde inte förstå att fabriken var så liten, men Albert verifierade senare att fotot jag tagit var korrekt!

Bohuslän_2
Skärhamns bryggeri och vattenfabrik. Nu förfallen men inte mindre än vad den var när vi bodde där! Bakom syns familjen ”Trollbergs” hus. Det var där vi stundtals vistades i Skärhamn som små. Familjen hette förresten Holmberg!!

Vi blev ensamma under natten då en fransk husbil först stannat men sedan åkte vidare. På fredag morgon for vi vidare till Skärhamns fisk och köpte ett kilo färska räkor. Sedan bar det av till Mossholmen och där ringde vi Albert. Han kom in med snipan och skjutsade ut oss till Flatholmen.

Bohuslän_5
På väg ut till Flatholmen!

Där bar det sig inte bättre än att jag trampade fel och föll pladask framåt. Näsa, panna, knä och tummen slogs alla blodiga. Det såg rätt bedrövligt ut. Glasögonen klarade sig underligt nog! Plåstrades om efter tvätt av såren. Sedan kunde vi gå ner till sjöboden och duka upp räkor och en flaska vitt vin. Mycket gott och mysigt!! Vi skjutsades in senare och det blev inget dopp i havet, som vi tänkt oss.

Bohuslän_6
Inger och bror Albert njuter av räkor medan jag fotar och Dagny suktar!

Natten var lugn och tyst så på lördag morgon gav vi oss vidare till Lysekil. Åkte först till kusin Gunilla som bor på Lilla Askerön. Där fick vi en jättegod äpplekaka, kaffe och mycket trevligt prat. Sedan åkte vi vidare och tog färjan över Gullmarsfjorden.

Bohuslän_7
Kusin Gunilla bjuder på härlig äpplekaka på sin fina uteplats!

Vi hade först tänkt oss att stå i Södra fiskehamnen, men där var redan fullt så det blev på den nya ställplatsen ett par hundra meter därifrån. I Lysekil var det kappseglingar med kvinnliga besättningar. Just när vi kom dit avslutades en veckas seglingar med målgång och vattenkaskader från en större båt. Vi gick runt lite innan vi gick tillbaka och grillade lite rimmat sidfläsk!

Bohuslän_A
Avslutning på seglingsvecka i Lysekil.

Natten blev lugn och på morgonen for vi vidare norrut. Handlade räkor i hamnen och tog sedan kustvägen så mycket det gick. Vi kom fram till Strömstads Camping och beslöt att stå högst uppe med utsikt över Strömstads inlopp. Man har nu fina och väl utmärkta ställplatser med el till varje plats. Platsen vi såg ut var upptagen, men utcheckning var kl 14 så vi bokade den och tog en runda på stan med bilen.

Prick 14.00 kom vi tillbaka och checkade in. Betalade med presentkort vi fått av Andreas och Karla och kunde köra upp till platsen. Där stod redan 3 norska bilar. Det var för övrigt nästan bara norrmän på campingen. Skulle gissa på 90 %.

Till lunch åt vi krabbklor och efter en promenad så blev det dags för middag med färska räkor. MUMS så gott det var!

Bohuslän_8
Lunch med utsikt över Strömstads inlopp och med många norska grannar!

Vi beslöt att åka till Hjo via Vänersborg. Körde en del motorväg söderut och tog efter Uddevalla av mot Vänersborg. Innan vi kom fram tankade vi och åt en hamburgare. Ändrade sedan våra planer och beslöt att åka till Trollhättan och se om det fanns plats vid slussen där. Kom fram och fick en plats i främre ledet mellan två tyska bilar. Den ena var prydd med en fin vy över en norsk fjord. Det visade sig att ägaren drev en reklamfirma och hade gjort det fina trycket för att locka nya kunder!

Bohuslän_11
Vår granne i Trollhättan

Tog en lång promenad för att hitta Trollhättefallen. Vi kom aldrig riktigt fram dit och fick också veta att vatten släpps bara på kl 15 varje dag och det fick vi veta en halv timme för sent. Promenaden var dock skön och intressant längs kanalen. Grillade fläskkotletter på kvällen och såg några passager av segelbåtar.

Bohuslän_B
Utsikten från bilen med kanalen. Slussen ligger utanför bilden till vänster!

Bohuslän_10
Elfkungen, som gör rundturer varje dag, förtöjd vid slussen!

På morgonen kom Juno och slussades ner. Efter frukost så ställde vi in Hjo på GPS:en. Vädret var regnigt under hela färden dit. Vi hade tänkt stå på ställplatsen där vi varit förut, men där stod tre husbilar och resten av platserna var upptagna av personbilar. Vi stannade dock för lunch och beslöt att besöka Tidaholm, där vi aldrig varit. Inger hoppade ut och inhandlade ett kilo nykokta Vätternkräftor.

Framme i Tidaholm hittade vi tre platser märkta för husbilar. Vi placerade oss vid Klappebryggan. Det är en plats där gummorna tidigare tvättade kläder i Tidan. Den är försedd med en justerbar botten som kunde höjas eller sänkas beroende på vattenståndet i floden. Vi blev ensamma där men hade besök av ett stort antal änder och sex kanadagäss. Platsen var en matningsplats för dessa, som åt brödrester och däremellan tog ett mål mat i floden.

Bohuslän_D
På plats i Tidaholm med klappebryggan och vår husbil där bakom.

Det var mycket vackert där och vi tog en fin promenad och såg både bröllopsön och de gamla välbevarade stugorna från tiden då Tidaholm var en tändsticksmetropol. Regnet hade upphört och vi kunde äta våra kräftor ute med änderna som intresserade åskådare. Tidaholm har tydligen många flyktingar boende där. Två gubbar satt tvärs över Tidan och rökte vattenpipa och vinkade till oss.

Bohuslän_12
Inger kollar väderrapporten innan vi satte oss till bords och avnjöt kräftorna med lite dryck därtill!

Sov gott på natten och beslöt att åka hem dagen därpå. På torsdagen var vi ju bjudna till Kullamannen Arne Jönsson i Mölle. Vi träffades på sjukhusen där vi bägge var inlagda för våra hjärtan.

Hemfärden blev odramatisk och vi kunde ställa in bilen i sitt garage. Beslöt att låta det mesta vara kvar för vi skulle ju åka ut igen på fredag.

På fredag åkte vi så till Norrvikens camping. Ville utnyttja en värdecheck vi fått från Caravan Club. Vädret var fint och vi njöt av att sitta stilla, läsa och prata med grannarna. Några promenader med Dagny och till och med ett dopp i havet avslutade den här veckan!